در پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو چه می گذرد؟

پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو از امروز در مرکز همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرده و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

مطالعات تحلیلی دبیرخانه مجمع پیرامون زیست‌بوم نوآوری نانو نشان‌دهنده وجود دو چالش جدی در این زمینه است.
چالش اول نرخ محدود ورود استارتاپ‌های نانویی مستعد و با کیفیت به فضای کسب‌وکار و چالش دوم توسعه بازار شرکت‌های فناوری محور موجود است که هر یک موضوع اصلی یکی از روزهای برگزاری پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو بوده و تلاش خواهد شد از طریق تولید محتوای اختصاصی و با مشارکت خبرگان و فعالان این حوزه، سرنخ‌هایی در پاسخ به این چالش‌های کلیدی ارائه شود.

از آنجایی که خلق و توسعه نوآوری در جوامع عملاً به همکاری و کارکرد صحیح کل زیست‌بوم نوآوری وابسته است، در طراحی و تولید محتوای این دوره مجمع اقتصاد نانو تلاش شده با دعوت از مدیران و تصمیم‌گیران استارتاپ‌ها، شرکت‌‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های صنعتی، نهادهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و دانشگاهیان، ارائه دهندگان خدمات و توسعه‌دهندگان کسب‌وکار و سیاست‌گذاران حوزه نوآوری، طیف وسیعی از بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور در حوزه فناوری نانو گرد هم آیند.
با توجه به تنوع موضوعات محوری نشست‌ها و گفتگوهای هر یک از دو روز مجمع، می‌توان انتظار داشت که تمایل هر یک از گروه‌های مخاطب به یکی از روزهای برنامه بیشتر خواهد بود، اما برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که هر دو روز برنامه برای کلیه مخاطبان قابل استفاده و بهره‌برداری باشد.
در روز اول این رویداد که به بحث کارآفرینی فناورانه اختصاص دارد، تلاش شده است تا پاسخ‎هایی برای سؤالات کلیدی کسب‌وکارهای جوان‌تر ارائه شود. موضوعاتی از قبیل مبانی راه‌اندازی یک کسب‌وکار فناورانه، شاخص‌های یک کارآفرین موفق، روش‌ها و ابزارهای انتخاب و ارزیابی ایده مناسب برای کارآفرینی، مدل‌های نوآورانه کسب‌وکارهای نانویی و ابعاد آنها، نقش بازیگران حوزه کارآفرینی، مرور تجربه‌های موفق و ناموفق کارآفرینی در حوزه نانو، تفاوت‌های کارآفرینی در حوزه نانو با حوزه‌های شناخته شده‌تری مانند IT، راهکارهای شناخت اصول استراتژیک، مدیریت و تغییر آن در یک شرکت نوپا و مسیر تولید تا عرضه یک محصول فناورانه متناسب با نیاز و خواست صنعت، برخی از کلیدیترین محورهای روز اول هستند.
در این دوره از مجمع نیز همچون دوره اخیر مخاطبان کلیدی رویداد، مدیران کسب‌وکارها خواهند بود.