تولید غشاءهای نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب و پساب‌های صنعتی و خانگی

شرکت هونان کنسن تکنولوژی (Hunan Keensen Technology Co) برای تامین نیاز بخش تصفیه آب و پساب صنعتی و خانگی، ۱۶ غشاء نانوفیلتراسیون تولید و به بازار عرضه کرده است. این غشاء‌ها قابلیت‌های مختلفی داشته و براساس نیازهای مختلف صنعت و بخش خانگی طراحی شده‌اند.

شرکت هونان کنسن تکنولوژی (Hunan Keensen Technology Co) تا پایان ژانویه ۲۰۱۷، شانزده محصول در بانک اطلاعاتی محصولات فناوری‌نانو (NPD) به ثبت رسانده است.
هونانو کنسن یکی از شرکت‌های چینی در حوزه تصفیه آب و پساب است که در ایالت Changsha قرار دارد. این شرکت از سال ۲۰۰۸ اقدام به تولید فیلترهای مبتنی بر فناوری‌نانو کرده است که در حوزه‌های مختلف از تصفیه آب آشامیدنی منزل تا تصفیه پساب‌های صنعتی قابل استفاده است.
برخی از محصولات این شرکت به قرار ذیل است:
Industrial Nanofiltration Membrane Elements 2200GPD: غشاء نانوفیلتراسیونی که برای تصفیه آب‌های سطحی و زیرزمینی طراحی شده که امکان کار با فشار پایین را داراست. این غشاء نفوذپذیری بالایی داشته و می‌تواند جریان قابل توجهی را از خود عبور دهد. این غشاء در بخش محصولات مربوط به تصفیه پساب‌های صنعتی دسته بندی شده است.
Industrial Nanofiltration Membrane Elements 1750GPD: این غشاء که ویژه پساب‌های صنعتی است به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن برای زدایش رنگ و فلزات سنگین در پساب‌های صنعتی استفاده کرد. همچنین این غشاء از توانایی زدایش نمک برخوردار بوده و می‌توان با استفاده از آن پروتئین آب پنیر را نیز جداسازی کرد.
Household Nanofiltration Membrane Elements 400GPD: این غشاء از جمله محصولات بخش خانگی است. در واقع این سامانه نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب در منزل به کار می‌رود و می‌تواند آب تصفیه شده با خلوص بالاتر را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. دمای کاری آن در حدود ۲۵ درجه و با فشار ۷۰Psi کار می‌کند. مساحت فعال این غشاء ۱٫۴۸ متر مربع است.
بررسی‌های بانک محصولات NPD نشان می‌دهد که غشاءهای نانوفیلتراسیون این شرکت برای مصارف خانگی دارای ظرفیت عبوری از ۷۵ گالن در دقیقه تا ۴۰۰ گالن در دقیقه هستند، این درحالی است که این رقم برای محصولات صنعتی این شرکت از ۱۷۵۰ تا ۹۰۰۰ گالن در دقیقه است.
این شرکت در لیست برنامه توسعه پنج ساله صنایع ملی محافظ محیط زیست چین فهرست شده است و از جمله شرکت‌های کارآفرین در بخش محیط زیست چین است. هونان تاکنون موفق به دریافت حمایت مالی از دولت چین برای توسعه فناوری نانوفیلتراسیون شده است. پروژه تولید فیلترهای صنعتی این شرکت از سوی دولت چین به عنوان پروژه انقلابی در صنعت آب و پساب شناخته می‌شود.
رده‌بندی شرکت های تولید کننده نانومحصولات بخش آب و پساب نشان می‌دهد که شرکت هونان از نظر تعداد محصول در رتبه پنجم این بانک قرار دارد. شرکت TriSep با ۲۶ محصول، شرکت Dow Chemical با ۲۴ محصول، شرکت Nanostone Water با ۲۳ محصول و شرکت Applied Membranes با ۱۶ محصول در رتبه‌های اول تا چهارم این بانک قرار گرفته‌اند.
لازم به ذکر است، تا پایان ژانویه ۲۰۱۷، ۲۸۵ نانومحصول در حوزه آب و پساب در بانک اطلاعاتی محصولات فناوری‌نانو به ثبت رسیده است که این محصولات مربوط به ۸۳ شرکت از ۲۰ کشور مختلف جهان هستند. بیشترین سهم در این حوزه، به ترتیب مربوط به نانوغشاء‌ (۱۵۰ محصول)، فیلتر آب (۵۴ محصول)، خط تولید نانوفیلتراسیون (۲۷ محصول)، خالص‌ساز آب (۱۴ محصول) و خنک‌کننده آب (۷ محصول) بوده است. نانوذرات نقره در ۴۰ محصول از محصولات این بانک به کار گرفته شده که بعد از آن دی‌اکسید‌تیتانیوم با ۱۶ محصول در رتبه دوم قرار دارد. از نقطه نظر مورفولوژی، نانوذرات با ۵۲ محصول بیشترین سهم را در این بانک دارد.
بررسی‌های این بانک نشان می‌دهد ۱۶۵ محصول در این حوزه مربوط به کشور آمریکا بوده و چین با ۲۶ محصول در رتبه دوم قرار دارد. کانادا با ۲۱ محصول، هلند با ۱۷ محصول و آلمان با ۱۱ محصول در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
بررسی خواص و ویژگی محصولات بانک NPD نشان می‌دهد که از میان نانومحصولات بخش آب و پساب، ۴۰ محصول وظیفه زدایش مواد شیمیایی آلی را به عهده دارند و ۳۰ محصول نیز خواص آنتی‌باکتریال دارند. ۳۵ محصول با فشار پایین قادر به کار هستند و در ۳۳ محصول نیز امکان کنترل یون‌های موجود در آب وجود دارد.