ابزاری برای شناسایی غلظت نانوذرات در هوا

شرکت تستو اقدام به ساخت دستگاهی کرده که می‌تواند نانوذرات را در محیط شناسایی کند. این دستگاه ذرات تا ۱۰ نانومتر را در هوا شناسایی می‌کند.

شرکت تستو (Testo) شهرت زیادی در تولید تجهیزات اندازه‌گیری نظیر دماسنج دارد به طوری که بسیاری از آزمایشگاه‌ها برای رصد شرایط محیطی از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند. اخیرا تستو محصولی برای اندازه‌گیری نانوذرات در هوا ارائه کرده است که می‌توان با استفاده از آن میزان و غلظت نانوذرات موجود در هوا را شناسایی کرد. این ابزار برای محیط‌های کارگاهی به‌منظور رصد شرایط محیطی از نظر آلودگی هوا مناسب است.
دیسمینی (DiSCmini) را می‌توان کوچکترین دستگاه اندازه‌گیری نانوذرات قلمداد کرد. این ابزار قادر است تا نانوذرات را اندازه‌گیری کرده و میانگین ابعاد آنها را مشخص کند. از دیگر کارایی‌های این دستگاه آن است که می‌توان از آن برای شناسایی آلودگی‌هایی نظیر دوده یا بخارات سمی و حتی وجود نانومواد در محیط کارگاهی استفاده کرد. این دستگاه قادر است نانوذرات را تا ابعاد ۱۰ نانومتر در هوای محیط شناسایی کند. اطلاعات جمع‌آوری شده به‌صورت مستقیم به فایل اکسل وارد شده و از آنجا قابل آنالیز کردن است.
این محصول دارای ویژگی‌های ذیل است:
• اندازه‌گیری و نمایش خودکار ذرات، غلظت ذرات و میانگین قطر آنها در فاصله زمانی‌های یک ثانیه‌ای؛
• بی‌نیاز از سیالات یا مواد دیگر؛
• مقاوم در برابر لرزش و امکان استفاده در هر موقعیتی؛
• کارکرد با باتری و امکان استفاده دراز مدت تا ۸ ساعت.
این دستگاه با استفاده از اندازه‌گیری بار الکتریکی آئروسل‌ها اقدام به اندازه‌گیری قطر و میانگین قطر نانوذرات می‌کند. از این رو نیاز به محیط سیال برای تعیین ابعاد ذرات نیست و این موضوع برای استفاده از این دستگاه در محیط‌های کارگاهی و صنعتی اهمیت زیادی دارد.
ذرات کوچکتر از ۲٫۵ میکرون می‌تواند برای سلامت مشکلاتی به همراه داشته باشد از این رو این دستگاه می‌تواند برای شناسایی این دسته از ذرات به کار گرفته شود.