تأمین بودجه برای آزمون بالینی عامل‌کنتراست دهنده MRI

شرکت آلزکا بودجه لازم برای انجام آزمایش بالینی عامل کنتراست دهنده MRI را به‌منظور شناسایی زودهنگام آلزایمر تأمین کرد. بخشی از این بودجه ۱۱ میلیون دلاری برای بررسی عملکرد نانوذراتی صرف می‌شود که به‌صورت ویژه به پروتئین‌های آمیلوئیدی آلزایمر متصل می‌شوند.

آلزکا بیوساینس (Alzeca Biosciences) سرمایه خود را ۱۱ میلیون دلار افزایش داد تا بتواند عامل کنتراست دهنده MRI مبتنی بر نانوذرات را بهبود دهد. این عامل کنتراست دهنده برای شناسایی زودهنگام آلزایمر و دیگر بیماری‌های مربوط به مغز طراحی و ساخته شده‌است.
این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند پلاکت‌های آمیلوئید را در مغز هدف قرار دهند؛ ماده‌ای که عامل اصلی بروز بیماری آلزایمر است. این بودجه برای انجام فاز اول آزمون بالینی این ماده به کار گرفته خواهد شد و می‌تواند برای توسعه این عامل کنتراست دهنده به‌منظور هدف قرار دادن دیگر پروتئین‌های مرتبط در بیماری آلزایمر به کار گرفته شود.
این شرکت علاقه‌مند است تا ترکیبات کنتراست دهنده برای تصویربرداری و شناسایی دیگر پروتئین‌های مربوط به بیماری‌های مختلف تولید کند؛ بیماری‌هایی که معمولاً امکان شناسایی آنها وجود ندارد.
در حال حاضر هیچ آزمایش یک مرحله‌ای برای شناسایی آلزایمر وجود ندارد، اما توموگرافی نشر پوزیترون (PET) می‌تواند برای شناسایی پروتئین‌های آمیلوئید در مغز مورد استفاده قرار گیرد. البته این روش تصویربرداری بسیار گرانقیمت است و همه بیماران توانایی تحمل قرار گرفتن در معرض تابش با دوز بالا را ندارند. از این رو شرکت آلزکا امیدوار است با فناوری MRI امکان شناسایی این بیماری را برای همگان فراهم کند. MRI می‌تواند برای شناسایی زود هنگام آلزایمر مفید باشد. از سوی دیگر این روش دوز بالای تابشی برای بیماران به همراه ندارد.
پیتر ورث، مدیرعامل شرکت چمورث، که به تیم مدیران آلزکا پیوسته است می‌گوید: «توانایی تشخیص زودهنگام بیماری‌های عصبی نظیر آلزایمر اهمیت زیادی دارد و درصورت تشخیص دیرهنگام مشکلات زیادی به بیمار تحمیل می‌شود. این در حالی است که شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها چالش برانگیز است. ما از همکاری مشترک با آلزکا بسیار خرسند هستیم چرا که عامل کنتراست‌دهنده این شرکت می‌تواند برای تشخیص زودهنگام آلزایمر به کار رود. از سوی دیگر این روش می‌تواند برای رصد پیشرفت درمان بیماری نیز به کار گرفته شود.»