توسعه فناوری برچسب ضدجعل‌ روی سوخت با نقاط کوانتومی

شرکت داتزنانو فناوری پتنت شده‌ای دارد که در آن نقاط کوانتومی به مشتقات سوختی افزوده می‌شود. با این کار می‌توان روی سوخت برچسب زد تا قابل ردیابی باشد. این نقاط کوانتومی از سوخت جدا نمی‌شوند و ماندگار هستند.

داتزنانو (Dotz Nano) موفق به ارائه فرآیندی شد که در آن می‌توان از نقاط کوانتومی برای تولید مشتقات سوخت استفاده کرد. در این فرآیند نقاط کوانتومی گرافنی برای بهینه‌‌شدن مشتقات سوخت به آن اضافه می‌شوند. داتزنانو فناوری مورد استفاده در این فرآیند را به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده است. با استفاده از این فناوری پتنت شده، می‌توان نقاط کوانتومی را طوری به سوخت افزود که به سادگی زدوده نشود.
این مشتقات سوخت جدید توسط یک گروه معتبر بین‌المللی مورد آزمایش قرار گرفته است. این پروژه ماحصل همکاری مشترک میان دو شرکت بین‌المللی ضدجعل و محافظت از نام تجاری است. البته شرکت داتزنانو برای این کاربرد جدید، پتنتی آماده کرده که در آن استفاده از نقاط کوانتومی برای برچسب‌زنی سوخت‌ها تشریح شده‌است.
این شرکت تشریح می‌کند که قیمت بالای سوخت و نرخ‌های قابل توجه در بخش مالیات‌بندی سوخت‌ها موجب شده تا بازار سوخت برای سارقان بازار جذاب باشد؛ به ویژه در شرکت‌هایی که به‌صورت شخصی سوخت را ذخیره‌سازی می‌کنند.
یکی از مزیت‌های این فناوری آن است که به سختی می‌توان برچسب زده شده را از سوخت جدا کرد، در حالی که راهکارهای قبلی از این نظر آسیب‌پذیر بوده‌اند.
بازار سوخت، یک بازار چند میلیارد دلاری است که شرکت‌هایی نظیر باسف و سیکپا و اوتنتیکس در آن ایفای نقش می‌کنند. شرکت داتزنانو قصد دارد تا با همکاری مشترک با این شرکت‌ها و پیاده‌سازی این فناوری جدید، نسبت به کسب سهمی از این بازار اقدام کرده و فناوری نقاط کوانتومی گرافنی را وارد بازار سوخت کند.
شرکت داتزنانو در ژانویه سال ۲۰۱۷ قراردادی با شرکت استریم کمیکالز امضاء کرد؛ شرکتی که در حوزه تولید توزیع مواد شیمیایی فعالیت دارد. در جولای سال ۲۰۱۷ این شرکت مجوزی برای افزایش ۱٫۵ میلیون دلاری سرمایه دریافت کرد.