سه دهه تلاش برای آموزش و پژوهش فناوری‌ نانو در دانشگاه نوتردام

با گذشت سه دهه از توسعه فناوری‌ نانو در دانشگاه نوتردام، این دانشگاه با تأسیس مراکز مختلف تحقیقاتی در دل دانشگاه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی لازم را برای کار در حوزه فناوری‌ نانو فراهم کرده است. تأسیس مرکز نانوساخت و ایجاد اتاق تمیز و تعریف دوره‌های آموزشی برای دانشجویان مقطع کارشناسی از جمله سیاست‌های این دانشگاه در بخش فناوری‌ نانو است.

تحقیقات در حوزه فناوری‌ نانو در دانشگاه نوتردام به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که محققان این مرکز روی شبیه‌سازی‌های کامپیوتری کار می‌کردند. در طول سه دهه گذشته، این دانشگاه مراکز تحقیقاتی ویژه‌ای برای توسعه فناوری نانو تأسیس کرده که یکی از مهمترین آن‌‌ها مرکز علوم و فناوری‌ نانو (NDnano) است.
فرانک فرایمن به‌عنوان مدیر این مرکز کار خود را آغاز کرد و تمرکز اصلی فعالیت‌های خود را روی کوچک‌سازی مدارهای الکترونیکی قرار داد. تحقیقات این حوزه منجر به دستاوردهایی شد که در نهایت تأسیس مراکز جدید تحقیقاتی را توجیه‌پذیر کرد. این دانشگاه اقدام به تأسیس مؤسسه کشف نانوالکترونیک میدوست (MIND) و مرکز فناوری سامانه‌های با انرژی پایین (LEAST) کرد.
توسعه فناوری‌ نانو در دانشگاه نوتردام تنها به تأسیس این مراکز پژوهشی محدود نشد و مرکزی به نام مرکز نانوساخت نوتردام (NDNF) و اتاق تمیزی با مساحت ۹۰۰۰ فوت مربع (۲۷۰۰ متر مربع) در سال ۲۰۱۰ در این دانشگاه راه‌اندازی شد. این امکانات موجب شد تا در این دانشگاه بتوان روی روش‌ها و مواد مختلف در حوزه فناوری‌ نانو کار کرد.
پورود از مدیران این دانشگاه می‌گوید: «اتاق تمیز این دانشگاه از نوع بسیار پیشرفته بوده که می‌تواند برای تحقیقات در حوزه‌های مختلف از آن استفاده کرد. دانشجویان رشته مهندسی در مقطع کارشناسی می‌توانند دوره‌های ساخت را در بخش نانوساخت نوتردام پشت سر بگذارند. در مرکز نانوساخت دانشجویان امکان تبدیل سیلیکون را به مدارهای الکترونیکی پیدا می‌کنند؛ مدارهایی که روی آن‌‌ها هزاران قطعه الکترونیکی قرار دارد. در این دوره آموزشی دانشجویان می‌توانند تکرارپذیری را تمرین کنند؛ چیزی که در محیط کاری خارج از دانشگاه اهمیت زیادی دارد.»
NDnano یکی از مراکز تحقیقاتی تراز اول جهانی است که محققانی از رشته‌های مختلف در آن به تحقیق می‌پردازند. این مرکز روی توسعه و مشخصه‌یابی و همچنین استفاده از نانومواد جدید کار می‌کند.
دانشگاه نوتردام در شهر سوث بند در ایندیانا واقع شده‌است که در کنار آموزش نیروی انسانی به تحقیقات در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.