کیت تشخیص سریع ایکولا در آب در مسیر تجاری‌سازی

شرکت گلاسیرکلین تکنولوژیز (Glacierclean Technologies) توسط محققان دانشگاه واترلو برای تجاری‌سازی کیت تشخیص باکتری ایکولا تأسیس شده‌است. این شرکت در حال حاضر روی فناوری کار می‌کند که در آن یک ورق حاوی ترکیبات حفره‌دار برای شناسایی سریع باکتری ایکولا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان مؤسسه فناوری‌ نانو دانشگاه واترلو موفق به ارائه روشی سریع برای شناسایی باکتری ایکولا از آب شدند. در حال حاضر برای شناسایی این باکتری باید از آزمایش‌هایی با صرف سه روز زمان و ۷۰ دلار استفاده کرد. اما محققان این پروژه روشی ابداع کردند که مشابه یک نوار کاغذی بوده و می‌توان با هزینه‌ای در حدود ۵۰ سنت و در مدت زمان ۳ ساعت اقدام به شناسایی این باکتری کرد.
سوشانتا میترا از مؤسسه فناوری‌ نانو دانشگاه واترلو درباره این فناوری می‌گوید: «این روش پتانسیل بالایی برای شناسایی آلودگی آب داشته و می‌تواند مانع از بیمار شدن میلیون‌ها نفر در کشورهای در حال توسعه شود. نتایج این پروژه یک دستاورد بزرگ است.»
این فناوری توسط شرکت گلاسیرکلین تکنولوژیز (Glacierclean Technologies) در حال بهبود است تا بتوان ایمنی آب را با استفاده از یک آزمایش ساده انجام داد. گلاسیرکلین تکنولوژیز یک شرکت نوپاست که توسط میترا برای تجاری‌سازی فناوری تشخیص ایکولا در آب آشامیدنی تأسیس شده‌است. درصورت پیاده‌سازی این فناوری، سامانه‌های تصفیه آب شهری می‌توانند با هزینه بسیار کم وضعیت سلامت آب را ارزیابی کنند.
ایکولا یکی از باکتری‌های آلاینده آب است که موجب بروز بیماری در انسان می‌شود. پیش از این تجربه آلودگی آب در کانادا توسط این باکتری وجود داشته است. به همین دلیل محققان اقدام به توسعه فناوری شناسایی سریع این باکتری در آب کردند.
در نوار آزمایش که این گروه تحقیقاتی در حال ساخت آن هستند، از یک زنجیره شکر استفاده شده‌است. زمانی که این نوار در آب قرار می‌گیرد، شکر حل می‌شود. باکتری ایکولا توسط مولکول‌های شکر جذب می‌شود و  روی ورق متخلخل کاغذ به ‌دام افتاده و جذب می‌شود. از این طریق می‌توان باکتری را جمع‌آوری و شناسایی کرد.
در صورتی که سطح آلودگی آب بالا باشد، شناسایی در مدت زمان ۳۰ دقیقه انجام می‌شود و اگر سطح آلایندگی خیلی کم باشد، ۱۸۰ دقیقه زمان نیاز است. محققان به دنبال کاهش زمان شناسایی هستند.
شرکت گلاسیرکلین در حال حاضر روی فروش کیت‌های همراه برای شناسایی ایکولا کار می‌کند، آزمایش‌هایی که در حدود ۵ دلار هزینه دارد.