نقاط کوانتومی بازار LCD را در آینده تحت تأثیر قرار می‌دهند

بررسی تحلیل‌گران بازار نشان می‌دهد که نقاط کوانتومی می‌توانند موقعیت LCD را در بازار تلویزیون تقویت کنند؛ هر چند فناوری OLED نیز به‌عنوان رقیب جدی نقاط کوانتومی در بازار بوده و رقابت شانه‌به‌شانه‌ای را با نقاط کوانتومی دنبال می‌کند.

تغییراتی در بازار تلویزیون‌ها در حال رخ دادن است و جایگزین‌های جدیدی برای فناوری‌های رایج وجود دارد. اخیراً گزارشی درباره بررسی بازار نمایشگرها و فناوری‌های جدیدی که این بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند، منتشر شده‌است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
یکی از مهمترین فناوری‌ها، نقاط کوانتومی است که نقش مهمی در تغییر بازار نمایشگرها دارند. فناوری نقاط کوانتومی توانسته است میزان رنگ نمایشگرها را بهبود و کارایی تلویزیون‌ها را ارتقا دهد. همچنین استفاده از نقاط کوانتومی در نمایشگرها موجب افزایش روشنایی و کنتراست می‌شود؛ بدون این که مصرف انرژی افزایش یابد.
در این گزارش میزان پذیرش بازار فناوری‌های مربوط به نقاط کوانتومی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ تشریح شده‌است، به طوری که در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت بازار هر یک از این فناوری‌ها پیش‌بینی شده‌است.

نقاط کوانتومی می‌تواند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین، موجب ارتقای صنعت LCD شود، در حالی که اگر بخواهیم با استفاده از OLED همین میزان پیشرفت در صنعت LCD ایجاد شود، باید سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری انجام کرد. البته نقاط کوانتومی نیز نمی‌توانند تمام نیازهای کوتاه‌مدت صنعت LCD را برآورده سازند. با این حال در آینده نزدیک، نقاط کوانتومی می‌توانند جایگزین فیلترهای رنگی فعلی در LCDها شوند. برخلاف فیلم‌ها، این پیکربندی نیاز به تغییراتی در فرآیند تولید LCDها دارد. هر چند با اعمال این تغییرات و استفاده از نقاط کوانتومی، کارایی نمایشگرها و کیفیت رنگ آن‌ها بهبود یافته و از نظر زاویه دید، شرایطی شبیه به OLED در محصول ایجاد می‌شود.
سدهای فناوری و هزینه دو عامل موجود در مسیر شرکت‌های تولیدکننده OLED است که این عوامل موجب می‌شوند بازار این فناوری تا سال ۲۰۲۲ محدود به تولید ۱۲ میلیون نمایشگر در سال باشد. این در حالی است که نقاط کوانتومی از مزیت‌های عملکرد و قیمت برخوردار بوده و می‌توانند مورد پذیرش بازار قرار گیرد. البته این به معنای کنار رفتن OLED از بازار نیست و در دراز مدت دو فناوری نقاط کوانتومی و OLED رقابت نزدیکی با هم خواهند داشت.