اروپا صاحب بیشترین نانومحصولات در حوزه «ساخت و ساز»

براساس بررسی‌های انجام شده در بانک اطلاعاتی محصولات نانویی(NPD)، تا اول ژوئن ۲۰۱۶ ۶۶۷ نانومحصول توسط ۱۴۹ شرکت از ۲۸ کشور در این بانک ثبت شده است؛ اروپا بالاترین سهم را در میان تولیدکنندگان این نانومحصولات داشته است. به نظر می‌رسد دی‌اکسید تیتانیوم، دی‌اکسیدسیلیسیم و گرافن رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در این محصولات باشد.

کمتر از دو دهه از توسعه فناوری‌ نانو سپری شده است. با وجود نوپدید بودن این فناوری، حضور محصولات مبتنی بر فناوری‌ نانو در بازارهای جهانی به امری رایج تبدیل شده است. نفوذ این فناوری در زندگی مردم رو به فزونی بوده و آرام آرام می‌توان این نانومحصولات را در بخش‌های مختلف زندگی نظاره‌گر بود.
در راستای ساماندهی اطلاعات مربوط به این محصولات، پایگاه استت‌نانو اقدام به تولید بانک اطلاعاتی ویژه‌ای برای نانومحصولات عرضه شده توسط کشورهای مختلف کرده است. براساس آخرین اخبار منتشر شده از این بانک، تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۶، ۶۶۷ نانومحصول توسط صنعت ساخت و ساز به بازار عرضه شده است. این نانومحصولات توسط ۱۴۹ شرکت از ۲۸ کشور جهان تولید شده است.
این ۶۶۷ محصول در ۵ حوزه «مواد ساخت بدنه و اسکلت»، «مصالح ساختمانی»، «رنگ»، «پوشش» و«مواد شیمیایی» بوده است. داده‌های منتشر شده توسط این بانک نشان می‌دهد که اروپا با ۱۵ کشور بیشترین سهم را تولید این محصولات داشته و پس از آن آسیا و اقیانوسیه با ۱۰ کشور و آمریکای لاتین با ۲ کشور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
filereader.php?p1=main_911af7aa209e00b49
از نظر نام‌تجاری (برند) تایوان، آمریکا، آلمان، چین و اسپانیا در صدر بهترین نام‌های تجاری در تولید این نانومحصولات قرار دارند که از محصولات آن‌ها می‌توان به کاشی، پنل‌های چوبی، کفپوش، افزودنی‌ها، بتونه، سیمان، شیشه، پوشش‌های آبگریز و مقاوم به خوردگی، رنگ‌های آنتی باکتریال و ضد خش، عایق‌های حرارتی، سنگ‌ها و گرانیت اشاره کرد.
نتایج جستجوهای انجام شده در این بانک حاکی از آن است که شرکت‌های Keding Enterprises، Shanghai huzheng، Ua Wood Floors، Proseal products، CTC Nanotechnology، NanoSys GmbH و NanoPhos بیشترین محصولات را در حوزه فناوری‌ نانو تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. 
نکته جالب توجه در این بانک این است که در ۷۰ درصد از محصولات این صنعت حداقل از یکی از نانوساختارهای دی‌اکسید تیتانیم، دی‌اکسید سیلیسیم و گرافن استفاده شده است. در واقع باید گفت این چند نانوساختار، شیرازه اصلی نانومحصولات بخش صنعت ساختمان هستند. در ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز از نانولوله‌های کربنی، نانوذرات لیتیم، اکسید آلومینیم، هیدرات سیلیکات کلسیم، نیترید بور، کربنات کلسیم، اکسید روی، فسفات آلومینیم و رس استفاده شده است.