تجاری‌سازی روش صنعتی نانوچاپ با حمایت بنیاد ملی علوم

شرکت نوپای اسمارت متریالز سولوشنز موفق به ارائه فناوری نانوچاپ شده که با استفاده از آن می‌توان سطوح وسیعی را مزین به مورفولوژی نانومقیاس کرد. این فناوری برای تولید سطوح ضدانعکاس و خودتمیزشونده ایده‌آل است.

شرکت اسمارت متریالز سولوشنز (Smart Material Solutions) با حمایت مالی بنیاد ملی علوم در حال تجاری‌سازی فناوری نانونسخه‌برداری است.
استفان فورست، مدیرعامل شرکت اسمارت متریالز، می‌گوید: «سطحی را تصور کنید که با استفاده از نوعی نانوساختار پوشش ‌داده شده‌است؛ نانوساختاری که از خواص منحصر به فردی نظیر ضدانعکاس برخوردار است و استفاده از آن موجب می‌شود تا سطح و ظاهر آن حالت مات و ابری به خود نگیرد. چنین سطوحی برای تولید پیل‌های خورشیدی مناسب اند، به‌طوری که کارایی این پیل‌ها افزایش یافته و همچنین موجب روشن‌تر شدن سطح نمایشگرها و افزایش عمر باتری ادوات الکترونیکی می‌شوند. این ساختارها می‌توانند منجر به رنگی شدن سطح و همچنین بروز رفتار خودتمیز شوندگی شوند.»
فرآیند مورد استفاده برای تولید چنین سطوحی، فرآیند رول به رول یا R2R است. مزیت این روش در سرعت بالای آن و همچنین امکان تولید سطوح وسیع است. در صنایع فعلی تولید قالب‌های بزرگ چالش برانگیز است، چرا که قالب باید در برابر خستگی مقاوم بوده و از الگوهای یکنواختی در سطوح وسیع خود برخوردار باشد. در حال حاضر برای ایجاد قالب‌های میکرومقیاس از ماشین‌کاری دقیق استفاده می‌شود. اما مشکل این روش‌ها آن است که ابزارهای فعلی نمی‌توانند ساختارهایی کوچکتر از طول موج نور مورد استفاده را ایجاد کنند.
برای حل این مشکل شرکت نوپای اسمارت متریالز اقدام به ارائه روشی کرده که با استفاده از آن می‌توان ساختارهای نانومقیاس روی سطح ایجاد کرد. این روش به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان بیش از ۳۰۰ میلیون ساختار را در هر ثانیه ایجاد کرد که معادل ۳۰ میلیمتر مربع در هر ثانیه می‌شود.
از این فناوری می‌توان در صنایع خودروسازی، الکترونیک، بسته‌بندی مواد غذایی و سامانه‌های خورشیدی استفاده کرد.
آنچه که موجب منحصر به فرد شدن این فناوری شده، امکان تولید انبوه محصولات با استفاده از آن است. می‌توان ساختارهایی به‌طول چند مترمربع را با این روش تولید نمود.