تجاری‌سازی نقاط کوانتومی پروسکویتی در ژاپن

شرکت فوجی پیگمنت (Fuji Pigment) موفق شده‌است روشی برای تولید انبوه نقاط کوانتومی پروسکویتی ارائه کند. فوجی اولین شرکتی است که اقدام به تجاری‌سازی این نقاط کرده است.

نقاط کوانتومی در حال حاضر به اشکال مختلف وجود دارند. این نانومواد از ترکیبات نیمه‌هادی مختلف نظیر سلنید کادمیم، سولفید کادمیم، فسفید ایندیم، سولفید روی و سولفید سرب ساخته می‌شود. ویژگی مشترک این نانومواد نیمه‌هادی، قیمت بالای آنها است. علاوه براین، این نقاط سمی بوده و مشکلات زیست‌محیطی به همراه دارند که دلیل این امر، وجود فلزات سنگین نظیر کادمیم، سرب و سلنیم است. از سوی دیگر نقاط کوانتومی نظیر گرافن، سیلیکون و کربن نیز وجود دارند که مشکلات کمتری نسبت به نقاط کوانتومی حاوی فلزات سنگین دارند.
شرکت فوجی ‌پیگمنت (Fuji Pigment) در شهر کاواناشی ژاپن فعالیت دارد و یکی از شرکت‌هایی است که روی تولید نقاط کوانتومی مختلف فعالیت دارد. روهی موری از محققان این شرکت اخیرا موفق شده‌است نوع جدیدی از نقاط کوانتومی را تولید کند که به آن نقاط کوانتومی پروسکیتی گفته می‌شود. این شرکت موفق به ارائه روشی برای تولید این نقاط در مقیاس انبوه شده‌است.
به نظر می‌رسد فوجی اولین شرکتی باشد که اقدام به تجاری‌سازی نقاط کوانتومی پروسکیتی کرده است. ترکیب شیمیایی این نقاط به‌صورت CsPbX3 یا CH3NH3PbX3 بوده که به جای حرف X از ترکیباتی نظیر کلر، برم و ید می‌توان استفاده کرد. این نقاط کوانتومی دارای کارایی ۵۰ تا ۸۰ درصدی بوده و نیم‌پهنای آنها بین ۱۵ تا ۳۹ نانومتر است. از آنجایی که نیم‌پهنای این نقاط بسیار کوچک است از آنها می‌توان برای ساخت نمایشگر، لیزر، LED و ادوات تصویربرداری زیستی استفاده نمود.
این نقاط را در حلال‌های تولوئن یا هگزان نگهداری می‌کنند. در حال حاضر یافتن یک حلال جایگزین، چالش‌ برانگیز است. یکی از اولویت‌ها در این نقاط کوانتومی، یافتن جایگزینی برای عنصر سرب بوده که قلع یکی از گزینه‌های احتمالی است. هرچند این کار منجر به افزایش نیم‌پهنا شده و در نهایت کارایی را کاهش می‌دهد.
فوجی پیگمنت در تلاش است تا سطح نقاط کوانتومی پروسکیتی را با استفاده از مواد معدنی یا پلیمر پوش دهد تا مقاومت آن را در برابر آب، نور و حرارت افزایش دهد.