موفقیت شرکت نوپای تولیدکننده نانومواد افزودنی به رنگ

شرکت نوپای شایونانو موفق به تولید صنعتی نانوموادی شده که می‌تواند کیفیت رنگ را بهبود دهد. این شرکت ماحصل یک دهه فعالیت ماهش پتال، کارآفرین و بنیان‌گذار، این شرکت است.

ماهش پتال، کارآفرین متولد هند است که شرکتی به نام شایونانو (ShayoNano) را راه‌اندازی کرده است. این شرکت نانوموادی برای بهبود کیفیت رنگ تولید می‌کند. این شرکت مخزنی ۳۰۰ پوندی (۱۳۶ کیلوگرم) برای تولید این نانومواد دارد.
پتال ۲۵ سال سابقه کار دارد که شش سال از آن vh در حوزه مهندسی شیمی در سنگاپور گذرانده است و سپس به آمریکا آمده است. او نانوساختاری موسوم به SmartHide تولید می‌کند که جایگزین دی‌اکسید تیتانیوم شده‌است؛ ماده‌ای که در صنعت رنگ به وفور استفاده شده و موجب ماتی رنگ می‌شود.
در این کارخانه لوله‌های مختلف به همراه مخازنی وجود دارد که به هم متصل شده‌است. پتال می‌گوید که این خط تولید می‌تواند در روز ۵ تن محصول تولید کند.
آزمایشگاه‌های هوستن میزبان شرکت‌های فناور در این حوزه است؛ شرکت‌های نوپایی که به دنبال تجاری‌سازی این فناوری هستند. لیزا فرایدرسدورف از مدیران اداره ملی فناوری‌ نانو می‌گوید: «من فکر می‌کنم هنوز فرصت‌های واقعی در فناوری‌ نانو به حقیقت تبدیل نشده‌است. ما نظاره‌گر مسیر حرکت این فناوری هستیم، ولی هنوز کارهای زیادی در این مسیر مانده که باید انجام شود.»
شای چوران از مدیران مؤسسه نانوانرژی دانشگاه هوستون می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های نوپا که در حوزه تولید نانومواد فعالیت می‌کنند، به سرعت با شکست روبرو می‌شوند.» دلیل این شکست، فقدان نگاه کسب و کار در محققان است که موجب می‌شود نتوانند دستاورد آزمایشگاهی خود را به محصول تبدیل کنند. برخی از این محققان تصور می‌کنند که خیلی سریع باید محصول وارد بازار شود، در حالی که زمان زیادی برای این کار لازم است. به گفته مسئولان دانشگاه هوستون که از نزدیک با فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها آشنا هستند، تعداد بسیار کمی شرکت موفق در حوزه نانومواد وجود دارد.
شیاونانو یکی از شرکت‌های موفق در این حوزه است. پتال کار در این حوزه را از زمان دانشجویی آغاز کرده بود. او ۹ سال زمان، صرف تولید محصول خود کرد.