نانوکیت کاغذی سنجش سلامت آب، یکی از هفت طرح برتر نانواستارت‌آپ

گروه پاکاب طرحی را با عنوان نانوکیت سنجش سلامت آب طراحی کرده و آن را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو را به نمایش گذاشته است. این طرح یکی از هفت طرح راه یافته به مرحله‌ی نهایی نانواستارت‌آپ است.

رویداد نانواستارت‌آپ یک رویداد رقابتی است که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته‌شده است تا ایده‌ای را در حوزه‌ی نانو با کاربرد در حوزه‌ی آب طراحی کنند. از میان ایده‌های ارائه‌شده، هفت طرح به مرحله‌ی نهایی راه یافته و ایده‌ی خود را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو عرضه کرده‌اند. گروه پاکاب یکی از هفت گروه نهایی است.
یکی از اعضای گروه پاکاب در خصوص ایده‌ی ارائه‌شده در این رویداد گفت: «تیم ما ایده‌ی طراحی یک کیت تشخیص سلامت آب را ارائه کرده است. این کیت که از فناوری نانو بهره می‌برد قادر است سلامت آب را به‌صورت دقیق، سریع و ارزان بسنجد. این کیت بر مبنای یک کاغذ طراحی شده است. در این کاغذ میکروکانال‌هایی طراحی شده است که انتهای این میکروکانال‌ها یک سری نانو شناساگر قرار دارند. هر یک از این شناساگرها مختص یک نوع آلاینده هستند. شناساگرهایی که ما از آن ها استفاده کردیم شناساگرهای مربوط به آلاینده‌های خطرناکی مثل آرسنیک، سرب، جیوه و نیترات بودند.»
وی با اشاره به آسانی استفاده از این نانوکیت افزود: «عملکرد این کیت بدین صورت است که پس از چکاندن یک قطره از آب مورد نظر بر روی کاغذ، آب از میکروکانال ها به نقاطی که توسط شناساگر ها حساس شده اند می رسد و اگر آلاینده ای در آب موجود باشد شناساگر میزان آن را با تغییر رنگ نشان می‌دهد. همچنین می‌توان برای کمی‌سازی نتایج از جدول رنگی قرار داده شده در پشت صفحه کیت استفاده کرد. این جدول شدت رنگ را به غلظت آلاینده مرتبط می‌کند.»
وی ادامه داد: « یکی از مزایای محصول ما این است که به تخصص خاصی نیاز ندارد و عموم مردم می‌توانند با یک تغییر رنگ ساده به کیفیت آب مورد استفاده‌شان پی ببرند. همچنین نیازی به استفاده از تجهیزات پیشرفته نیست. این محصول می‌تواند مطابق با نیاز مشتری سفارش‌سازی شود؛ بدین معنی که بر اساس نیاز مشتری می‌توان از شناساگرهای مختلفی برای تشخیص میزان آلاینده‌های مختلف استفاده کرد. تا این لحظه ما توانستیم یک نمونه‌ی اولیه با قابلیت شناسایی فلزات آرسنیک و آهن و همچنین تعیین pH تولید کنیم و امیدواریم با حمایت ستاد نانو بتوانیم این محصول را از یک محصول سه‌کاره به یک محصول چند‌کاره ارتقا دهیم.»
شایان‌ذکر است غرفه‌ی نانواستارت آپ در دهمین نمایشگاه فناوری نانو، طبقه‌ی دوم سالن خلیج فارس واقع است. علاقه‌مندان می‌توانند از این غرفه دیدن کنند.