باشگاه نانو، اجتماع دانش‌آموزان علاقمند به فناوری نانو

نمایشگاه فناوری نانو بهترین فرصت برای نمایش طرح‌های برگزیده دانش‌آموزی از جشنواره فناوری نانو به بازدیدکنندگان خاص و عموم مردم است.

 دهمین دوره نمایشگاه فناوری نانو میزبان ۴۰ طرح دانش آموزی بود که از میان ۲۵۰ طرح اولیه ارسال شده به جشنواره دانش‌آموزی انتخاب شده بود که بعد از سه مرحله گزینش‌های تئوری و عملی انتخاب شده اند. طرح‌های دانش‌آموزان در حوزه‌های آب، کشاورزی، پزشکی، نانو مواد، نساجی و شیمی بودند که بسیاری از آنها با هدف حل مشکلات بومی شهرها با استفاده از فناوری نانو مانند تصفیه آب ارائه شده‌اند. این طرح‌ها بعد از ثبت پتنت می‌توانند وارد فرآیند تجاری سازی شوند. حتی دانش‌آموزان می‌توانند از این طرح‌ها در مقاطع بالاتر به‌عنوان موضوع پایان نامه آن را تکمیل کنند.

از دیگر جاذبه‌های غرفه باشگاه نانو در دهمین نمایشگاه فناوری نانو میزهای کارسوق فناوری نانو بود. این بخش شامل ۷ میز برای آموزش فناوری نانو است که از نانو چیست تا کاربرد فناوری نانو در صنعت یعنی آشنایی با مقیاس متریک نانو و کاربردهای آن در صنایع تشکیل شده و دانش آموزان سطوح چهارم دبستان به بالا می‌توانند بصورت ملموس و عینی با فناوری نانو آشنا شوند.

تقدیر از ۵ طرح برگزیده دانش آموزانی که در دومین دوره مسابقه ملی توانمند شرکت کرده بودند نیز از دیگر برنامه‌های باشگاه نانو در دهمین نمایشگاه فناوری نانو بود. مسابقه ملی توانمند بر اساس دستگاههای آزمایشگاهی نانو( توانا) در دو موضوع سطوح آب گریز و نانو الیاف پلیمری برگزار شده است که دانش آموزان طی یک رقابت سخت در اصفهان از بین ۳۳ نمونه ارسال شده از سراسر کشوربه رقابت پرداختند.

غرفه توانا نیز به نمایش تجهیزات آزمایشگاهی دانش آموزی نانو اختصاص داشت که تاکنون ۷۸ مرکز توسط این دستگاههای تجهیز شده اند و ۳۷ دستگاه در پکیج‌های موضوعی مانند آزمایشگاه زیست یا آزمایشگاه شیمی و فیزیک در دسته بندی‌های ۷ گانه و ۱۲ گانه بسته بندی شده اند. بعد از بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از غرفه توانا اعلام شد که مدارس غیر انتفاعی و همینطور، مدارس خاص مانند سما و استعدادهای درخشان نیز می‌توانند از این به‌بعد مانند مدارس دولتی از حمایت ۷۰ درصدی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای تجهیز ۱۰ آزمایشگاه با دستگاه‌های نانویی برخوردار شوند.