چشم سرمایه‌گذاران به دنبال سه طرح برگزیده چالش فناوری نانو در حوزه آب

سه طرح برگزیده در چالش «ساخت سامانه‌ فیلتر تهیه آب سالم بر پایه نانوالیاف» که موفق به تولید نمونه اولیه از طرح مفهومی خود در شده‌اند، در حاشیه اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران به سرمایه‌گذاران و حامیان مالی معرفی شدند. این مراسم، یک‌شنبه، سی‌ام مهرماه در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در طول سال‌های گذشته ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تلاش‌های مختلفی به‌منظور توسعه و تجاری‌سازی حوز‌ه‌های مختلف فناوری نانو و به‌ویژه حوزه «نانوالیاف» انجام داده است. با توجه به دستاوردهای دانشی و فناورانه چشمگیر کشور در حوزه نانوالیاف، کارگروه صنعت و بازار ستاد به‌منظور کمک به تجاری‌سازی این دستاوردها، اقدام به برگزاری«نخستین فن بازار نانوالیاف» در حاشیه اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران (ICNF2017) نموده است، که هدف اصلی آن، تقویت تعاملات صاحبان دانش فنی با سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری و جذب منابع مالی مورد نیاز برای تجاری‌سازی است. سه طرح فناورانه‌ای که در این فن‌بازار در معرض دید متقاضیان و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند، در محور «سامانه‌های فیلتر تهیه آب سالم بر پایه نانوالیاف» و بر پایه رقابت نفس‌گیر از میان ۴۲ طرح ارسالی به دبیرخانه فن‌بازار انتخاب شده‌اند. این سه طرح که همه آن‌ها دست‌کم به مرحله ساخت «نمونه آزمایشگاهی» رسیده‌اند، توسط کارشناسان کارگروه صنعت و بازار مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و هم‌اکنون آماده جذب سرمایه برای انجام فعالیت‌های تکمیلی و ورود به بازار هستند. عناوین طرح‌های مذکور عبارت‌اند از:
• طراحی و ساخت فیلتر هیبریدی فوق‌آبگریز میکرومتخلخل متشکل از نانوالیاف برای تهیه آب سالم در فرآیندهای تقطیر غشایی
• تهیه غشای نانوفیلتراسیون بر مبنای نانوالیاف
• فیلتر متشکل از لایه نازک روی پایه نانوالیافی
برگزاری این فن‌بازار، از مرحله تدوین و اطلاع‌رسانی فراخوان تا داوری و ارزیابی طرح‌ها و همچنین آماده‌سازی طرح‌ها برای ارائه نزد متقاضیان و سرمایه‌گذاران بر عهده آی‌چلنج (iChallenge) بوده‌است. آی‌چلنج یک کارگزار فناوری و نوآوری است که می‌کوشد چالش‌های فناورانه بنگاه‌های صنعتی کشور را شناسایی و آن‌ها را به فراخوان گذارد و از این طریق، به حل مشکلات بنگاه‌های صنعتی کمک کند.
سه طرحی که موفق به ساخت نمونه‌ اولیه از طرح مفهومی خود شده‌اند، در حاشیه اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران (ICNF2017) و در فن‌بازار نانوالیاف سی‌ام مهرماه ۱۳۹۶، به سرمایه‌گذاران و حامیان مالی معرفی شدند. به برنده‌ نهایی، جایزه‌ ۱۰ میلیون تومانی و تسهیلاتی برای تجاری‌سازی نمونه‌ اولیه یا نیمه‌صنعتی اهدا خواهد شد.
راه‌های ارتباطی با آی‌چلنج:
وب‌سایت: www.ichallenge.ir
پست الکترونیکی: nanochallenge@nano.ir
تلفن: ۰۲۱۸۸۷۳۱۳۶۲