معرفی طرح‌های برتر فن‌بازار نانوالیاف

فن‌بازار نانو الیاف با معرفی ۸ طرح برتر کسب و کار با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای سرمایه‌گذاران و حامیان علاقه‌مند سی‌ام مهرماه ۱۳۹۶ در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران برگزار شد.

این طرح‌ها در دو حوزه ساخت سامانه‌های تصفیه آب و ساخت زخم‌پوش‌های با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی بودند. در این رویداد ۴۲ ایده در بخش چالش طراحی و ساخت فیلتر‌های تصفیه آب با استفاده از نانوالیاف باهم رقابت کردند که از میان آنها سه طرح به مرحله نهایی راه یافت. در بخش چالش طراحی و ساخت زخم پوش‌های ترمیم زخم‌های دیابتی با استفاده از نانو الیاف نیز ۹۸ ایده مطرح شد که از میان آنها ۵ طرح به عنوان طرح‌های برگزیده برای معرفی به سرمایه‌گذاران انتخاب شد.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به همراه کارگزار برگزاری این فن‌بازار (آی‌چلنج) در مورد ادعاهای فناورانه طرح‌ها به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که متقاضیان به واسطه یک فرآیند ارزیابی منصفانه و بی‌طرفانه به این جایگاه رسیده‌اند و حمایت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از همکاری‌های فناورانه شامل حمایت‌های مالی و غیرمالی از فناوران به منظور حمایت از تکمیل تحقیقات، آزمایش‌ها و ساخت در مقیاس پایلوت، توسعه خطوط تولید، تسهیل و حمایت از همکاری بین فناوران و سرمایه‌گذاران از راه‌های مختلف همانند ارایه خدمات حقوقی با ارزش‌گذاری فناوری، حمایت از سرمایه‌گذاران و همچنین متقاضیان برای تحقیقات بازار و بازارسنجی یا تحلیل اختراع و ‌شناسایی فناوری خواهد بود.
فن بازار نانوالیاف پذیرای حضور سرمایه‌گذارانی از شرکت‌های باند و گاز و پنبه کاوه، پارک علم و فناوری پردیس، سیناسل، بهران فیلتر، پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد (شناسا)، سامان سرمایه نانو، شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران (سها) و دیگر حامیان علاقمند بود.
نماینده شرکت سیناسل یکی از سرمایه‌گذاران حاضر در فن‌بازار در مورد این برنامه گفت: «برای اولین بار در فن بازار شرکت می‌کنم و خوشبختانه شاهد طرح‌های خوبی بوده‌ام، مجموعه سیناسل بسیار علاقمند است که بر روی طرح تولید و ساخت زخم‌پوش دیابتی مبتنی بر نانوالیاف حاوی عصاره پرده آمونیوتیک که در راستای فعالیت شرکت نیز هست، سرمایه‌گذاری کند که در گام نخست نیازمند ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه است.»
طرح اول در حوزه زخم‌پوش‌های دیابتی، نانوالیاف کامپوزیتی الکتروریسی شده آنتی باکتریال با قابلیت رهایش دارو به عنوان زخم پوش بیماران دیابتی بود که توسط نفیسه محمودی، دکترا مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد.
طرح بعدی طراحی و ساخت سامانه هوشمند هیبریدی نانوساختار (پوشش زخم هوشمند) متشکل از یک زمینه بیوپلیمری کامپوزیتی و نانو الیاف توخالی حاوی عوامل رشد سلولی و فاکتور‌های التهابی و تلفیق آن با سلول‌های بنیادی به منظور ترمیم زخمهای دیابتی بود که توسط صمد ندری ارائه شد.
طرح سوم، تولید زخم پوش نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی کاپرولاکتون برای ترمیم انواع زخم‌های پوستی به ویژه زخم دیابتی بود که توسط عادله قلی‌پور فوق دکترا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد.
عنوان طرح چهارم، پانسمان آنتی‌باکتریال زخم پای دیابتی با استفاده از نانو کامپوزیت سلولز باکتریایی، نانو ذرات نقره بود که توسط نمایندگان گروه سلوبان ارائه شد.
طرح آخر در حوزه زخم‌پوش، تولید و ساخت زخم پوش دیابتی مبتنی بر نانو الیاف آلژینات در ترکیب با عصاره پرده آمونیوتیک بود که توسط مرضیه ابراهیمی، دکترا ایمنی‌شناسی از پژوهشگاه رویان ارائه شد.
طرح اول از حوزه سامانه‌های فیلتر تهیه آب سالم با عنوان طراحی و ساخت فیلتر هیبریدی فوق آب‌گریز میکرو متخلخل متشکل از نانوالیاف برای تهیه آب سالم در فرآیند تقطیر غشایی بود که توسط مجید محمدی، کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد.
طرح دوم در این حوزه، تهیه غشای نانو فیلتراسیون بر مبنای نانو الیاف بود که توسط محسن مصلحی، دانشجو دکتری شیمی پلیمر از دانشگاه تهران ارائه شد.
طرح آخر از این حوزه با عنوان فیلتر متشکل از لایه نازک روی پایه نانو الیاف بود که توسط شیرین کیانی، دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد ارائه شد.

گفتنی است، علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها می‌توانند از طریق وبسایت آی‌چلنج به نشانی www.ichallenge.ir همچنین پست الکترونیک info@ichallenge.ir و شماره تماس ۸۸۷۳۳۱۶۲ با کارگزار مربوطه تماس حاصل نمایند.