اسکناس‌های صد دلاری استرالیا کجاست؟

با ناپدید شدن بخشی از اسکناس‌های چاپ شده در استرالیا و گمانه‌زنی‌هایی درباره وارد شدن این اسکناس‌ها در بازار سیاه، دولت استرالیا به دنبال استفاده از نانوتراشه در تولید اسکناس‌ است تا بتواند اسکناس‌ها را رهگیری کند.

دولت استرالیا قصد دارد از نانوتراشه برای رصد اسکانس‌های چاپ شده خود استفاده کند. دولت استرالیا معتقد است که بخشی از اسکناس‌های چاپ شده این کشور ناپدید می‌شود. به گمان مسئولان استرالیایی این اسکناس‌ها جایی و توسط کسانی انبار و یا وارد شبکه اقتصاد زیرزمینی (اقتصاد سیاه) می‌شود. اقتصاد سیاه به دادوستدهایی گفته می‌شود که با پول نقد و خارج از دید دولت انجام می‌شوند؛بنابراین مشمول قوانین مالیاتی نمی‌شوند. این دادوستدها به اقتصاد استرالیا آسیب می‌زند و سالانه بودجه کلانی برای مقابله با این نوع دادوستدها هزینه می‌شود.
مایکل آندرو، مدیر بخش کارگروه اقتصاد سیاه دولت فدرال استرالیا، می‌گوید که بخش زیادی از اسکناس‌های این کشور توسط بازنشستگان یا چینی‌ها در خانه‌ها انبار می‌شود. چینی‌ها به دلیل عدم اعتماد به بانکداری خود بخشی از سرمایه‌ خود را به سود پول نقد نگهداری می‌کنند.
از سوی دیگر، اقتصاد سیاه در استرالیا بین ۲۳ تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. دولت استرالیا به دنبال کاهش استفاده از پول نقد بوده تا میزان تبادلات مالی را در بازار سیاه به حداقل برساند. به ازای هر فرد بزرگسال، ۱۴ اسکناس ۱۰۰ دلاری چاپ می‌شود، ولی اسکناس‌های در گردش کمتر از این مقدار است.
برای حل این مشکل، دولت استرالیا قصد دارد به‌گونه‌ای اسکناس‌های تولید شده را رصد کند. یکی از گزینه‌ها، استفاده از نانوتراشه در اسکناس‌هاست. چنین تراشه‌هایی می‌توانند درون اسکناس‌ها قرار داده شده و به دولت امکان رهگیری دهند. با این کار میزان جرم‌های مالی کاهش و درآمد مالیاتی افزایش می‌یابد.
مسئولان مالیاتی در استرالیا معتقداند که در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که برخی از مردم فرار مالیاتی دارند که با اتخاذ قوانین و زیرساخت‌های جدید می‌توان مانع از آن‌ها شد. دولت استرالیا اعلام کرده که توزیع اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری افزایش یافته در حالی که افراد زیر ۴۰ سال معمولاً پول نقد زیادی با خود حمل نمی‌کنند!