نانو مواد ایرانی برای ساخت قطعات داخلی خودرو

شرکت راموآلیبرت یک شرکت فعال در صنایع پلیمر و پلاستیک‌های مهندسی است که یک نوع نانومواد پلیمری را به تولید صنعتی رسانده و موفق به عرضه‌ی آن به یک شرکت تولید سینی فن خودرو شده است. بهره‌گیری از مواد نانویی در تولید این قطعات کاهش وزن و بهبود خواص مکانیکی آن‌ها را به دنبال داشته است.

امیر حسنجانی روشن، مدیر تحقیق و توسعه‌ی شرکت راموآلیبرت، پس از معرفی این شرکت، به بیان فرایند تبادل فناوری و عرضه‌ی نانومواد پلیمری پرداخت: « شرکت رامو در سال ۱۳۵۱ تأسیس شده و این شرکت با بیش از چهار دهه فعالیت در زمینه‌ی تولید و ساخت قطعات تزریق پلاستیک، از جمله شرکت‌های پیشرو در صنایع پلیمری و پلاستیک‌های مهندسی است. در نمایشگاه صنعت خودرو با شرکت مهرساز گستر پارس که تولیدکننده‌ی سینی فن خودرو است ارتباط برقرار شد. این شرکت از مشکلات سینی‌های فن خوردو رایج از جمله استحکام پایین این قطعات و همچنین مشکلات فروش آن‌ها گلایه داشت. ازاین‌جهت ما در شرکت رامو بر آن شدیم تا راهی را جهت رفع مشکلات سینی فن خودرو ارائه دهیم. در این راستا یک همکاری سه‌جانبه بین شرکت رامو به‌عنوان شرکت فناور، شرکت مهرساز گستر پارس به‌عنوان شرکت متقاضی و ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو به‌عنوان نهاد ناظر شکل گرفت.»
وی ادامه داد: «در راستای همکاری شکل‌گرفته در مرحله‌ی اول، محصول گرانول پلی‌پروپیلن حاوی نانوذرات کربنات کلسیم در چند مرحله با فرمولاسیون های مختلف تولید و بهینه‌سازی شد و درنهایت پس از اخذ تأییدیه‌ی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، قرارداد تولید صنعتی این محصول بین شرکت‌های فناور و متقاضی بسته شد.»
استفاده از فناوری نانو در تولید سینی‌های فن خودرو علاوه بر اینکه موجب بهبود استحکام این قطعات می‌گردد، کاهش وزن قطعه را نیز در پی دارد. همچنین ازآنجایی‌که در این طرح از پلیمرهای ترموپلاست به‌جای پلیمرهای ترموست استفاده می‌گردد، بنابراین قطعه‌ی نهایی یک قطعه‌ی قابل بازیافت خواهد بود. لازم به ذکر است که قیمت قطعه نهایی کمتر از قیمت نمونه‌های مشابه خارجی است.
به گفته‌ی حسنجانی در حال حاضر میزان تولید گرانول‌های حاوی نانوذرات ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن در سال است که در صورت گسترش همکاری‌ها با شرکت‌های متقاضی دیگر دو تا سه برابر خواهد شد.
شرکت رامو به دنبال تعمیم کاربرد این گرانول‌های نانویی برای تولید قطعات دیگر خودرو است. گرانول‌های پلی‌پروپیلن حاوی نانوذرات کربنات کلسیم در شهریور ماه ۱۳۹۶ موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده است.