ساخت راکتوری که دی‌اکسیدکربن را به سوخت مایع تبدیل می‌کند

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کرنل موفق به استفاده از فناوری‌ نانو برای ساخت راکتوری جهت تبدیل گاز دی‌اکسیدکربن به سوخت مایع شد. این طرح به‌عنوان برنده رقابت‌ خلق طراحی آینده شده‌است.

انتشار گازهای آلاینده به‌ویژه دی‌اکسیدکربن یکی از عوامل مهم گرمای زمین است. از این رو تلاش‌های زیادی برای زدایش این گازها از اتمسفر انجام شده‌است. برخی از گروه‌های تحقیقاتی تلاش دارند تا از فناوری‌ نانو برای حل این مشکل استفاده کنند.
یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کرنل موفق به ارائه فناوری شد که با استفاده از آن می‌توان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را کاهش داد. این گروه با استفاده از فناوری‌ نانو، گاز دی‌اکسیدکربن را به سوخت سیال تبدیل کرد.
در این پروژه محققان از راکتور شیمیایی گرمایی خورشیدی موسوم به HI LIGHT که مبتنی بر فناوری‌ نانو است، استفاده کردند. این راکتور فرآیندی شبیه به فتوسنتز انجام می‌دهد. این فرآیند موفق به دریافت جایزه ۲۰ هزار دلاری «رقابت خلق طراحی آینده» را به‌ خود اختصاص داده است.
۱۱۵۰ طرح برای این رقابت‌ها ارسال شد که از میان آن‌ها این طرح به‌عنوان برنده انتخاب شده بود. الویس کو از محققان دانشگاه کرنل می‌گوید: «من صمیمانه از هیأت داوران برای انتخاب این طرح تشکر می‌کنم. این دستاورد فقط متعلق به تیم ما نبوده و به تمام کسانی که در مسیر مقابله با گرمای زمین کار می‌کنند، تعلق دارد.»
برنت نیلسون از مدیران بازاریابی شرکت کومسول می‌گوید: «این رقابت‌ها فرصت خوبی برای تبلیغ و ترویج نوآوری‌هاست. شرکت کومسول از این که حامی این رقابت‌ها بوده بسیار خرسند است.»
کیوین هس از بخش بازاریابی این شرکت می‌گوید: «ما مشتاقانه به برندگان امسال تبریک می‌گوییم و از همه شرکت‌کنندگان نیز تشکر می‌کنیم. بخشی از هدف ما پرورش نوآوری‌های فنی است تا با استفاده از آن‌ها بتوانیم بر چالش‌های فعلی جهانی غلبه کنیم.»
کومسول یکی از شرکت‌های نرم‌افزار شبیه‌سازی در جهان است که برای کارآفرینیان، شرکت‌ها و دانشگاه‌های محصولات مختلفی عرضه می‌کند. در این رقابت‌ها چند طرح به‌عنوان کاندید انتخاب شده و در نهایت از میان آن‌ها برنده نهایی انتخاب می‌شود.