بهبود ظرفیت و دوام باتری‌های سربی با افزودن نانومواد کربنی

یک شرکت فعال در حوزه باتری موفق شده است با افزودن نانومواد کربنی به باتری، ظرفیت باتری را بهبود داده و طول عمر آن را نیز افزایش دهد. البته تغییر اساسی در فرآیند تولید رخ نداده و با استفاده از تجهیزات فعلی در صنعت باتری می‌توان این باتری‌های جدید را تولید کرد.

شرکت لاگ ناین متریالز (Log 9 Materials) دستاورد تازه‌ای در حوزه باتری‌های سربی اسیدی به‌دست آورده استز از این باتری می‌توان در بخش خودروسازی استفاده کرد.
اکشی سینگال، بنیان‌گذار شرکت لاگ‌ناین، می‌گوید: «چیزی که ما تاکنون توانسته‌ای به‌دست آوریم، ۳۰ درصد بهبود در میزان شارژی است که باتری ذخیره می‌کند. اگر تا پیش از این باتری می‌توانست تا ۵ ساعت کار کند، اکنون با این بهبود، بین ۶٫۵ تا ۷ ساعت قادر به کار خواهد بود.»
سینگال می‌افزاید که شرکت او موفق به افزایش ۳۵ درصدی در طول عمر باتری‌ها شده است. فناوری ارائه شده توسط این شرکت می‌تواند ظرفیت باتری را ۵۰ و طول عمر آن را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. این دستاورد به‌دست آمده، طی سی سال گذشته در حوزه باتری سازی کم سابقه بوده است. این شرکت با استفاده از نانوساختارهای کربنی موفق به این کار شده است.
سینگال بعد از تأسیس این شرکت اقدام به تولید نانوذرات و گرافن کرده، اما به سرعت به دنبال استفاده از این نانومواد در تولید محصول پرداخته است. گرافن ماده‌ای تک لایه از جنس کربن است که خواص منحصر به فردی دارد. استفاده از این ماده می‌تواند ظرفیت باتری‌ها را افزایش دهد. این ماده به دلیل هدایت الکتریکی و ویژگی‌های ساختاری گزینه مناسبی برای توسعه محصولات در بخش انرژی است. گرافن به دلیل ضخامت بسیار کمی که دارد، می‌تواند برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده شده و از طرفی استحکام ساختاری محصول را نیز بهبود می‌دهد.
یکی از ویژگی‌های جالب توجه گرافن، افزایش سرعت شارژ باتری است. از آنجایی که افزودن گرافن به باتری‌ها نیازمند زیرساخت جدیدی نیست، با استفاده از فناوری‌های رایج و فرآیندهای تولید فعلی در صنعت می‌توان آن را به کار برد. سینگال می‌گوید که فرض کنید در حال حاضر برای تولید خمیر مورد استفاده در باتری، باید ۴ ماده را با هم ترکیب کرد. در صورتی که بخواهیم از گرافن در باتری استفاده کنیم، کافی است که گرافن را نیز به این چهار ماده اضافه کنیم.