برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو، زیربنایی برای رفع نیازهای صنعت

چالش نوآوری و فناوری نانو که با حمایت و پشتیبانی ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو برگزار می‌شود، سازوکاری برای حل مشکل فنی بنگاه‌های صنعتی کشور با استفاده از فناوری نانو و به دست پژوهشگران و فناوران ایرانی است. از این برنامه می‌توان به‌عنوان زیربنایی برای رفع نیازهای کنونی و تولید محصولاتی منطبق بر نیازهای آینده‌ی صنعت یاد کرد.

امروزه نوآوری به برگ برنده‌ی شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل شده است. ازاین‌رو، اغلب بنگاه‌های صنعتی در تلاش‌اند تا با سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و کارآمدترین روش‌های ممکن، محصولات و خدمات نوآورانه‌ی خود را روانه‌ی بازار کنند. چالش‌های فناوری و نوآوری نانو که با حمایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو برگزار می‌شود، می‌کوشد تا با تکیه بر رویکرد نوآوری باز (Open Innovation)، حل مشکلات فناورانه ی کشور در بخش‌های صنعتی را به فراخوان بگذارد و از این طریق ضمن کمک به حل مشکلات، به تجاری‌سازی ظرفیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناورانه ی کشور کمک کند.
چالش‌ها به دو دسته‌ی چالش‌های نوآوری و فناوری تقسیم می‌شوند. برخی چالش‌ها برخاسته از مشکلات فنی بنگاه‌های صنعتی کشور هستند. در این موارد ستاد فناوری نانو به نیابت از شرکت‌های صنعتی یک چالش نوآوری برگزار می‌کند که هدف آن توسعه‌ی یک راه‌حل فنی در حد نمونه‌ی اولیه یا نمونه‌ی آزمایشگاهی برای غلبه بر این مشکل است. بدین منظور، کارشناسان ستاد نانو مشکل مورد نظر را بررسی می‌کنند و آن را به‌طور خلاصه و به زبان ساده در قالب یک فراخوان شرح می‌دهند.
اما چالش فناوری گامی است در جهت توسعه‌ی فناوری و نوآوری که طی آن برترین ایده‌ها و نمونه‌های فناورانه برای دست‌یابی به فناوری‌های ساخت محصولات در مسیر توسعه‌ی فناوری‌های منتخب و در جهت استفاده از توان بالقوه و بالفعل فناوران و محققان کشور در حوزه‌ی نانو شناسایی می‌شود. در چالش فناوری تمرکز بر روی حمایت از ایده‌هایی است که در حال حاضر تقاضای صنعتی برای آن‌ها وجود ندارد. از این‌رو با بررسی محصولات و فناوری‌هایی که پیش‌بینی می‌شود آینده‌ی خوبی در انتظارشان است، فراخوان شرکت در این چالش توسط ستاد نانو منتشر می‌شود.
تاکنون یازده چالش تولید نانوالیاف با سرعت بالا، ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی، توسعه نانو انکپسوله‌ کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی، طراحی و ساخت فیلتر تهیه‌ی آب سالم بر پایه‌ی نانوالیاف، ساخت زخم پوش با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی، ساخت سلول باتری لیتیومی، ساخت نانوحسگر زیستی تشخیص نوعی باکتری بر پایه‌ی نوارهای کاغذی، تولید نانو پوشش‌های چربی‌گریز، نوآوری توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی، افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی و کاهش نفوذپذیری هوا در لایه‌ی داخلی تایر خودرو از جمله چالش‌های به فراخوان گذاشته شده هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی چالش‌های نانویی به نشانی www.nanochallenge.ir یا سایت چالش های فناوری و نوآوری ایران به نشانی www.ichallenge.ir مراجعه نمایید.