برگزاری مقایسه بین آزمایشگاهی در سطح بین المللی توسط فروم آسیایی نانو(ANF)

اعضاء فروم آسیایی نانو (ANF) قصد دارند در ابتدای سال ۲۰۱۸ مقایسه بین آزمایشگاهی در حوزه‌های TEM، AFM، DLS و SEM انجام دهند. تاکنون ۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی از ایران برای شرکت در این مقایسه بین آزمایشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند.

آزمون‌های مهارت و مقایسات بین آزمایشگاهی که به نام آزمون های کفایت تخصصی نیز شناخته می شوند، یکی از ابزارهای کارآمد جهت کنترل و تضمین کیفیت نتایج آزمون در آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون محسوب می‌شوند. در همین راستا اعضاء فروم آسیایی نانو (ANF) قصد دارند در ابتدای سال ۲۰۱۸ برنامه مقایسات بین آزمایشگاهی را برای اندازه گیری نانوذرات در بین کشورهای عضو اجرا نمایند. ۱۱ مرکز آزمایشگاهی از ۶کشور(انگلستان، تایلند، ایران، مالزی، فیلیپین و تایوان) در این فعالیت مشترک بین المللی شرکت کرده اند. ۵ مرکز آزمایشگاهی از ایران در این آزمون مشارکت می نمایند.
در نشست اخیر فروم آسیایی نانو (ANF) که در ماه آگوست سال جاری میلادی در کشور مالزی برگزار شد، تصمیم گرفته شد در سال ۲۰۱۸ ، برگزاری برنامه مقایسه بین آزمایشگاهی میان کشورهای عضو در بخش اندازه‌گیری نانوذرات انجام شود.

احتمالا از نانوذرات پلی‌استایرن لاتکس، دی‌اکسید تیتانیوم و نانوذرات طلا با ابعادی بین ۱۰ تا ۷۰۰ نانومتر به منظور انجام این مقایسه بین آزمایشگاهی استفاده خواهد شد. تجهیزات مورد آزمون در این برنامه عبارت اند از: TEM، AFM، DLS و SEM. دستگاه‌هایی که برای این مقایسه بین آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید کالیبره شده و عدم قطعیت آنها مشخص باشد.
شروع مقایسه بین آزمایشگاهی ماه فوریه ۲۰۱۸ پیش‌بینی شده و تا پایان آوریل به شرکت‌کنندگان برای انجام آزمون فرصت داده می‌شود. از ایران پنج مرکز آزمایشگاهی برای شرکت در این آزمون معرفی شده اند. جزئیات بیشتر در مورد این مقایسه بین آزمایشگاهی برای شرکت‌کنندگان ارسال خواهد شد.