دستگاه لایه‌نشانی اتمی برای محافظت از بوردهای مدار چاپی

شرکت پیکوسان دستگاه لایه‌نشانی اتمی به بازار عرضه کرده که می‌توان با آن لایه‌ای نانومقیاس روی سطح بوردهای مدارچاپی ایجاد کرد تا در نهایت این بوردها را از گزند آسیب‌های محیطی و ویسکرز مصون داشت.

پیکوسان (Picosun) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه لایه‌نشانی اتمی (ALD) است که محصولات مختلفی در این حوزه دارد و توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت اخیراً محصول جدیدی ارائه کرده که برای تولید بوردهای مدار چاپی قابل استفاده است.
تشکیل ویسکرز فلزی و خوردگی از عوامل مهم در نقص عملکرد بوردهای مدار چاپی است. ویسکرز به فیلامنت‌های نازک و رشته‌های رشد یافته از بخش‌های لحیم شده گفته می‌شود که منجر به بروز مدار کوتاه می‌شوند و در نهایت به دستگاه‌های الکترونیکی آسیب می‌زنند. این آسیب‌ها هزینه‌های زیادی به تجهیزات پزشکی، نظامی و صنعتی وارد می‌کنند.
پیش از این سرب به عنوان افزودنی برای جلوگیری از تشکیل ویسکرز استفاده می‌شد، اما مسائل زیست‌محیطی مشکلاتی در این مسیر ایجاد کرده است. به همین دلیل روش‌های جدید نظیر رهیافت‌های مبتنی بر ALD برای این کار ارائه شده است. پیکوسان اخیراً راهبرد جدیدی ابداع کرده که با استفاده از آن می‌توان روی بوردهای مدار چاپی لایه‌های نانومقیاس ایجاد کرد تا مانع از تشکیل ویسکرز شد. این لایه نازک روی بوردهای مدارچاپی می‌تواند منجر به مقاومت بورد از خوردگی یا نقص‌های ساختاری حاصل از رطوبت محیط شود. از آنجایی که لایه اعمال شده بسیار نازک است، حجم نهایی بورد را افزایش نمی‌دهد. همچنین این روش مبتنی بر گاز به گونه‌ای طراحی شده که نیاز به دمای معتدل داشته و کاملاً زیست‌سازگار است.
یوحنا کوتامو از مدیران پیکوسان می‌گوید: «این فناوری محافظ می‌تواند نظر بسیاری از مشتریان را هم در بخش صنعت و هم تحقیق و توسعه به خود جلب کند. صنعت بوردهای مدارچاپی بسیار وسیع بوده و بازار بزرگی دارد. ما از این که می‌توانم از فناوری ALD برای افزایش عمر و ایمنی این بوردها استفاده کنیم، خوشحالیم. این فناوری می‌تواند توسط مشتریان مختلف استفاده شده و در نهایت با هزینه‌ای مقرون به صرفه لایه محافظ روی بوردهای مدارچاپی، حتی با ابعاد بزرگ، ایجاد کرد.»