اپل دوربین آیفون را با نقاط کوانتومی بهبود می‌دهد

شرکت اپل برای تقویت دوربین‌ تلفن‌های هوشمند خود، اقدام به خرید شرکت اینویسیج کرده است. شرکت اینوویسیج صاحب فناوری حسگری است که در آن حساسیت و عملکرد حسگر دوربین با استفاده از نقاط کوانتومی بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

اپل، شرکت اینویسیج (Invisage) را که در حوزه حسگرهای دوربین فعالیت دارد، خریداری کرد. اینویسیج یک استارت‌آپ در حوزه فناوری‌نانو است.
براساس خبری که اخیرا منتشر شده¬است شرکت اپل خرید اینویسیج را نهایی کرده اما موضوع خرید این شرکت به ماه جولای ۲۰۱۷ باز می‌گردد. برخی از کارمندان این شرکت به اپل پیوسته و برخی دیگر نیز اقدام به ترک این شرکت کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۰ این استارت‌آپ کالیفرنیایی اعلام کرد که موفق به ارائه فناوری موسوم به QuantumFilm کرده است. این فناوری در واقع نوعی سامانه حسگری تصویری بوده که ۴ برابر حساسیت بیشتر نسبت به حسگرهای رایج در دوربین عکاسی دارد.
این حسگر دارای یک لایه نازک از مواد نیمه‌هادی است که روی سطح حسگر سیلیکونی رایج قرار می‌گیرد. در این لایه، نقاط کوانتومی قرار دارند که می‌توانند با کارایی ۹۰ درصد نور را جمع‌آوری کنند در حالی که در سیلیکون رایج این رقم ۵۰ درصد است.
دروبین‌هایی که از این حسگرهای جدید استفاده کنند از قدرت تفکیک بالاتری برخوردار بوده، محدوده دینامیک و حساسیت نوری بیشتری دارند. این شرکت، ویدئویی مربوط به این فناوری ارائه کرده است که نشان می‌دهد این فناوری چه مزیت‌هایی نسبت به حسگر مورد استفاده در آیفون ۶ دارد.
در اکتبر ۲۰۱۵ این شرکت اعلام کرد که اولین فیلم ساخته شده با حسگر این فناوری را رونمایی کرد. ولادیمیر کویفمن در خبر مربوط به این موضوع می‌نویسد: « هر چند قرارداد میان این دو شرکت هنوز به¬صورت رسمی اعلام نشده، اما من از منابع غیررسمی و سه منبع مستقل، تاییدیه انجام این خرید از سوی اپل را دریافت کردم.»
درصورت صحت این خبر، اپل فناوری مورد استفاده در دوربین‌های خود را بهبود خواهد و دوربین‌های تلفن‌های هوشمند این شرکت ارتقاء قابل توجهی خواهند یافت.