ساخت اولین کارخانه تصفیه پساب مبتنی بر فناوری‌ نانو در پرو

شرکت اینل (Enel) در پرو اولین کارخانه تصفیه پساب مبتنی بر فناوری‌ نانو را می‌سازد. این کارخانه بدون تولید گاز دی‌اکسید کربن، تنها از باد برای تأمین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کند.

اینل اولین کارخانه تصفیه پساب مبتنی بر فناوری‌ نانو در آمریکای لاتین را راه‌اندازی کرد. با استفاده از این کارخانه، اینل می‌تواند ۳۵۰ متر مکعب آب را تصفیه کرده و مجددا از آن استفاده کند که این کار منجر به کاهش انتشار ۱٫۶۴ تن گاز دی‌اکسیدکربن می‌شود.
اینل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در پرو است که اخیراً اقدام به ساخت کارخانه تصفیه پساب در منطقه ایکا در پرو کرده است.
اوبرتو ماگرینی از مدیران بخش انرژی سبز این شرکت می‌گوید: «این کارخانه از فناوری بسیار خلاقانه‌ای برخوردار است که برای اولین بار در مزرعه بادی وایرا نصب شده است. این کارخانه با تصفیه آب می‌تواند اثرات زیست‌محیطی مثبتی در این منطقه داشته و روی اقتصاد منطقه نیز تأثیرگذار باشد.»
در این کارخانه برای تصفیه پساب از یک سری غشای سرامیکی مبتنی بر فناوری‌ نانو استفاده شده که روش ساخت آنها به صورت پتنتی به ثبت رسیده است. در این غشاء‌ها از باکتری‌ها برای تصفیه آب به شکل طبیعی استفاده می‌شود. در نیمه اول سال ۲۰۱۸ ساخت این کارخانه به اتمام می‌رسد و بعد از تکمیل آن امکان تصفیه ۳۵۰ متر مکعب آب فراهم می‌شود؛ در نهایت با این کار میزان مصرف آب کاهش می‌یابد. این کارخانه نیاز به استفاده از ماشین‌ها را برای زدایش لجن کم می‌کند که این کار در ادامه منجر به کاهش تولید گاز گلخانه‌ای می‌شود.
در این کارخانه از ادواتی استفاده می‌شود که گاز دی‌اکسیدکربن تولید نکرده و به ‌جای آن از ۴ ژنراتور ۴ کیلوواتی با باتری‌های ۲کیلوولتی استفاده می‌شود. این کارخانه به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را حمل کرد و در محل جدید از آن استفاده نمود.
این کارخانه بزرگترین پروژه بادی است که در پرو ساخته می‌شود. ظرفیت تولید برق در این کارخانه ۶۰۰ گیگاوات ساعت بوده که عاری از دی‌اکسید کربن است. هزینه ساخت این کارخانه تقریبا ۱۶۵ میلیون دلار آمریکاست.