انتشار دستورالعملی برای اندازه‌گیری نانوذرات در محیط

سازمان OECD دستورالعمل جدیدی ارائه کرده است که در آن روش‌های اندازه‌گیری نانوذرات در محیط‌های شغلی آمده است. با استفاده از این دستورالعمل می‌توان اطلاعات مفیدی درباره شرایط محیط‌های کاری غیرصنعتی فناوری‌نانو به‌دست آورد.

سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی (OECD) ماه گذشته دستورالعملی با عنوان Techniques and Sampling Protocols for Determining the Concentrations of Manufactured Nanomaterials in Air at the Workplace منتشر کرد که در آن روش‌های تعیین غلظت نانوذرات و نانومواد ساخته شده در محیط‌های کاری بیان شده است.
هدف از این دستورالعمل، ارائه روش‌های مناسب برای اندازه‌گیری و مشخصه‌یابی نانوذرات در محیط‌ کاری است. این دستورالعمل به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا اطلاعات مناسب درباره انتشار نانوذرات در محیط را جمع‌آوری کنند. در این دستورالعمل روش‌هایی آمده که برای محیط‌های کاری غیرصنعتی که در آن فعالیت‌های مرتبط با فناوری‌ نانو انجام می‌شود، مناسب است و در نهایت میزان نشت نانومواد ساخته شده در محیط به‌دست می‌آید.
در این دستورالعمل، شش مورد مطالعه موردی آمده است تا نشان دهد که چگونه نانوذرات اندازه‌گیری و ارزیابی می‌شوند. همچنین روش تفسیر نتایج به‌دست آمده نیز درج شده است. از جمله مطالعه‌های موردی می‌توان به نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم اصلاح شده، مواد نانوکامپوزیتی پلی‌اورتان رس، پودر دی‌اکسید تیتانیوم آسیاب شده، ذرات رس اصلاح شده با جت‌میلینگ، نانولوله‌های کربنی تک‌جداره و چندجداره و همچنین نانولوله‌هایی که با استفاده از روش لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار تولید شده، اشاره کرد.
اطلاعات بیشتر درباره این دستورالعمل در این لینک آمده است.
سال گذشته این سازمان گزارشی با عنوان «آزمون‌های جایگزین ارزیابی نانومواد تولید شده: وضعیت دانش موجود و تحقیقات لازم برای استفاده از نانومواد» منتشر کرد.