تعامل و هم افزایی مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

همزمان با برگزاری چهارمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی کشور در دانشگاه علم و صنعت ایران در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۶ بیش از ۳۰۰ عضو این شبکه به بحث و تبادل نظر پرداختند. این نشست هرساله با هدف آشنایی بیشتر اعضا از توان آزمایشگاهی و تبیین اهداف و راهکارهای موجود در زمینه خدمات آزمایشگاهی برگزار می‌شود.

دکتر تورج محمدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، در چهارمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، که در مجتمع امام خمینی(ره) این دانشگاه برگزار شد، ضمن خیرمقدم به میهمانان و اعضای شبکه آزمایشگاهی گفت: «بر اساس ارزیابی‌های داخلی و بین‌المللی، دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از سه دانشگاه برتر فنی و مهندسی کشور بوده که بخشی از آن به دلیل دستاوردهای آزمایشگاهی است. حجم معاملات آزمایشگاه‌های این دانشگاه با بخش صنعت کشور، رشد صعودی داشته به‌طوری‌که درآمد حاصل از این تعاملات در سال ۹۴، بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ در حدود ۱۸ میلیارد تومان و تا پایان شهریور ماه سال ۹۶، این میزان بالغ بر ۱۳میلیارد تومان بوده است. با این وجود برای توسعه زیرساخت‌های کشور باید خدمات آزمایشگاهی در تمام سطح کشور گسترش یابد. همچنین ارایه خدمات علمی به همراه خدمات فنی و تحلیل داده به صنعت می‌تواند منجر به افزایش تعاملات آزمایشگاهی با صنعتگران شود».
وی در ادامه افزود: «امیدوارم تعاملات بین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه‌ها افزایش یابد؛ زیرا نیازمند بهبود روزافزون زیرساخت‌ها و تأمین نیاز تحقیقاتی کشور هستیم و با همکاری بخش‌های مختلف می‌توانیم برای تعالی و رشد بیشتر تولید علم و فناوری تلاش کنیم».
در ادامه، دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، ضمن تسلیت به مردم زلزله زده غرب کشور، از کمک‌های مردمی در قالب شبکه‌ای همگانی یاد کرد و گفت: «نیاز کشور، این شبکه‌های مردمی در کنار دولت است که امروزه در دنیا نیز شاهد آن هستیم. فعالیت شبکه آزمایشگاهی نیز در همین راستا نیازمند همت اعضا برای حل معضلات علمی و صنعتی کشور است».
در ادامه این نشست، نرم افزار جامع مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (LABLEAD) نیز توسط مدیر عامل شرکت مدیریت فناوران دنانفیس معرفی شد. این نرم‌افزار، برای رفع نیاز آزمایشگاه‌های کشور و با رعایت چارچوب استانداردهای تخصصی آزمایشگاه‌ها (ISO/IEC17025) به سفارش شبکه آزمایشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۱ به مراکز آزمایشگاهی در سراسر کشور عرضه شده که ویژگی‌های اختصاصی آن عملکرد بالا، عدم محدودیت تعداد کاربران، قابلیت تنظیم خودکار ایمیل و پیامک، صدور فاکتور و چاپ بارکد و اتصال به بارکد خوان است؛ این نرم‌افزار فرآیند-محور آزمایشگاهی، با کاربرد بومی و ساخت ایران است.
همچنین در این نشست، از برگزیدگان شبکه آزمایشگاهی در سال ۹۵ تقدیر شد؛ آزمایشگاه‌های برتر عبارتند از: رتبه اول، مرکز پژوهش متالورژی رازی؛ رتبه دوم، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران؛ رتبه سوم، پژوهشگاه مواد و انرژی؛ رتبه چهارم، شرکت خدماتی آموزشی و تحقیقاتی مرجعان خاتم؛ رتبه پنجم، مجتمع خدمات آزمایشگاهی دانشگاهی صنعتی شریف؛ رتبه ششم، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و رتبه هفتم، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران. همچنین از ۶ رابط برگزیده شبکه و ۲۰ رابط منتخب و ۲۰ کارشناس منتخب نیز در ادامه این نشستن تقدیر و قدردانی شد.
در پایان این نشست نیز شرکت کنندگان از تجهیزات و آزمایشگاهای دانشگاه علم و صنعت بازدید کردند.