عرضه تجاری کفش‌هایی که نرم‌تر و خنک‌تر هستند

شرکت فادل (Fadel) با تقویت پلی‌اورتان با گرافن موفق به تولید کفش‌هایی نرم‌تر و خنک‌تر از کفش‌های معمولی شدند. گرافن موجب پخش بهتر گرما در کفش شده و خواص ضدآب نیز ایجاد می‌کند.

شرکت ایتالیایی فادل (Fadel) موفق به استفاده از فناوری‌ نانو برای بهبود عملکرد کفش‌های خود شده است. این شرکت از گرافن برای ایجاد خواص گرمایی ویژه‌ای در محصولات خود استفاده کرده است که در نهایت موجب شادابی پا در حین استفاده از این کفش‌ها می‌شود.
فناوری مورد استفاده این شرکت به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. این فناوری ماحصل همکاری مشترک میان شرکت فادل و مؤسسه IIT در ایتالیا است.
گرافن ماده‌ای از جنس کربن و دارای خواص الکتریکی و گرمایی ویژه‌ای است. استفاده از این ماده در پلی‌اورتان موجب می‌شود تا بتوان مدیریت گرمایی در کفش‌های ساخته شده با آن را به ‌خوبی انجام داد، به‌طوری که میزان گرما و پخش شدن در کفش براساس تغییرات حرارت بیرون، انجام شود.
آزمون‌های انجام شده روی این کفش‌ها نشان می‌دهد که پخش‌شدن گرما در آن‌ها به همراه ایجاد خواص ضدآب از نتایج به‌کارگیری گرافن در پلی‌اورتان است. این آزمون‌ها نشان داد که بروز خواص پخش شدن گرما و ضدآبی در این کفش‌ها منجر به جلوگیری از تورم پا و در نهایت نرمی و خنکی محیط کفش می‌شود.
ویتوریو پلگرینی از مدیران آزمایشگاه گرافن IIT می‌گوید: «یکی از مهمترین خواص گرافن، توانایی در پخش گرماست؛ ب همین دلیل ما به‌ فکر استفاده از آن در تولید کفش افتادیم. برای این کار روی تولید گرافن با استفاده از روش لایه‌برداری از فاز مایع کار کردیم که روشی مناسب برای تولید انبوه گرافن با قیمت کم است. بعد از تولید گرافن، این ماده را وارد پلی‌اورتان کرده و در نهایت با این ترکیب تقویت شده، کفش تولید کردیم. یافته‌های ما نشان داد که پخش گرما در کفش ۵۰ درصد بهتر از زمانی است که از پلی‌اورتان خالص استفاده می‌شود.»
در کف این کفش‌ها از گرافن استفاده شده که موجب انعطاف‌پذیری و بروز خواص آنتی‌استاتیک می‌شود. این کفش‌ها در چند مدل مختلف با قیمت ۱۱۵ تا ۱۷۵ دلار به بازار عرضه شده است.