ساخت Nano-CT با قدرت تفکیک ۱۰۰ نانومتر

محققان آلمانی موفق به ساخت Nano-CT شدند که نسبت به روش تصویربرداری CT رایج مزیت‌هایی دارد. قدرت تفکیک این روش تقریباً ۱۰۰ نانومتر بوده و می‌توان با آن به بررسی خوش‌خیم بودن تومور سرطانی پرداخت.

سی‌تی (CT) یکی از روش‌های استاندارد تصویربرداری در بیمارستان‌هاست، اما برای تصویربرداری از اجسام بسیار کوچک مناسب نیست. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه مونیخ موفق به ارائه Nano-CT شدند که قادر به تصویربرداری سه بعدی با استفاده از اشعه ایکس است. این دستگاه قادر به ارائه قدرت تفکیک تا ۱۰۰ نانومتر از بافت‌های داخل بدن است. محققان این پروژه با استفاده از این سامانه روی سیستم حرکتی نوعی کرم تحقیق کردند.
در روش CT، تابش اشعه ایکس به بخش‌های داخلی بدن برخورد کرده و مقداری از آن جذب می‌شود و در نهایت با استفاده از محاسبات، تصویر سه بعدی از درون بدن تشکیل می‌شود. این فناوری در حال حاضر به حد نهایی خود رسیده و تنها با آن می‌توان اجسامی در حدود ۰٫۴ میلیمتر را اندازه‌گیری کرد.
برای افزایش قدرت تفکیک باید تابش با سرعت بالاتری انجام شود که چنین منبعی در اختیار تعداد محدودی مرکز در اروپاست. این گروه تحقیقاتی در دانشگاه مونیخ اقدام به ساخت منبع اشعه ایکس جدیدی برای استفاده در Nano-CT کردند که قادر به تولید پرتو متمرکز بی‌نیاز از اپتیک اشعه ایکس است. این دستگاه با اتکا به شناساگرهای کم نویز می‌تواند قدرت تفکیک بالایی در حد یک میکروسکوپ SEM ایجاد کند.
مارک مولر از محققان این پروژه می‌گوید: «این فناوری نسبت به فناوری‌ CT رایج از مزیت‌هایی برخوردار است. در این روش می‌توان از نمونه‌های بزرگ تصویر توموگرافی تهیه کرد.»
این گروه از این فناوری برای مطالعه نوعی کرم موسوم به Onychophorans استفاده کردند، اما از آن برای تحقیقات روی انواع حشرات می‌توان استفاده کرد. برخی از این نوع کرم‌ها تا ۲۰ سانتیمتر طول دارند و برخی دیگر از یک سانتیمتر فراتر نمی‌روند. بنابراین جانورشناسان در بررسی و تحقیق روی آن‌ها با مشکلاتی روبرو هستند که این فناوری به آن‌ها کمک کرد تا بتوانند اطلاعات تازه‌ای درباره این کرم به‌دست آورند.
یکی از کاربردهای آتی این فناوری، استفاده از آن در تشخیص بدخیم یا خوش‌خیم بودن تومور سرطانی است.