افزایش میزان محصولات کشاورزی با کودهای حاوی نانوذرات

پژوهشگران روسی با استفاده از نانوذرات فلزی موفق به تولید کودهایی شدند که موجب افزایش ۲۵ درصدی بهره‌وری در کشاورزی می‌شود.

محققان روسی موفق به توسعه ی نسل جدیدی از کودهای مبتنی بر نانوذرات شدند که با استفاده از آن می‌توان بهره‌وری کشاورزی را ۲۵ درصد افزایش داد. این کودها حاوی نانوذرات فلزات انتقالی نظیر آهن، مس و کبالت است.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط محققان دانشگاه ملی علم و دیگر اعضاءاین تیم تحقیقاتی، عنصر اصلی این فناوری، وجود آنزیم‌هایی است که به‌صورت مستقیم سلامت و ایمنی گیاه را هدف قرار می‌دهند. این آنزیم‌ها منجر به افزایش مقاومت گیاه نسبت به آفت‌ها و بیماری می‌شود.
الکساندر گوسو از مدیران این پروژه می‌گوید: «ما نسل جدیدی از کودها را ساختیم که در آن نانوپودرهای فلزی استفاده شده است. با استفاده از این فناوری می‌توان بخشی از فعالیت‌های کشاورزی را کاست و در عوض، با استفاده از این کود، شرایط را برای رشد بهتر گیاه فراهم ساخت. این کود در مراحل اول رشد دانه در اختیارآن قرار می‌گیرد و در نتیجه باروری فرآیند به بیشینه مقدار خود می‌رسد.»
بزرگترین چالش در این پروژه‌ها، تمایل نانوذرات به چسبیدن به‌هم است که محققان این پروژه برای حل این مشکل از پایدار کننده‌های آلی و فرآیند اولتراسونیک استفاده کردند.
بعد از دریافت نتایج مثبت اولیه استفاده از این کود، محققان درصدد برآمدند تا روی توسعه این کود کار کنند تا آن را به گونه‌ای اصلاح کنند که بتوان از آن در خاک‌های مختلف و متناسب با گیاهان متفاوت استفاده کرد.
بخشی از آنزیم‌ها معمولا بعد از افزوده شدن به خاک، جذب گیاه شده و باقی آن شسته شده و وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود. این گروه در این پروژه، کود را به گونه‌ای مهندسی کردند که به خاک آسیبی وارد نشود. آنزیم‌ها معمولا به صورت نمک قابل انحلال به خاک افزوده می‌شوند که توسط ریشه گیاه جذب می‌شود. ترکیبات استفاده شده در این کود به شکلی است که درصورت وارد شدن به محیط، مزایایی نیز برای محیط دارد. میزان مصرف این ترکیب، یک گرم برای هر تن دانه است.