تولید نانوباتری‌هایی که قلب خودروهای برقی خواهند بود

شرکت چینی سینلیون باتری تک (Sinlion Battery Tech) به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده باتری در چین، محصولات مختلف در بخش باتری‌های مبتنی بر فناوری‌نانو دارد که قابل استفاده در خودروهای الکتریکی هستند. در حال حاضر این شرکت با اتخاذ راهبرد همکاری مشترک و توسعه کسب و کار در خارج از مرزهای چین موفق به برداشتن گام‌های موثری در مسیر توسعه باتری‌ها شده است.

سینلیون باتری تک (Sinlion Battery Tech) یکی از شرکت‌های چینی در حوزه باتری بوده که توسط آکادمی علوم چین و موسسع فناوری نانو نانو بیونیک سوژو را‌ه‌اندازی شده است. این شرکت باتری‌های مبتنی بر فناوری‌نانو تولید و به بازار عرضه کرده است. استفاده از این فناوری موجب بهبود عملکرد باتری‌های و افزایش ظرفیت آنها شده است. این شرکت پتنت‌های متعددی در این حوزه را برای توسعه محصولات خود در اختیار دارد.
از جمله محصولات این شرکت می‌توان به نانوباتری F10115128A اشاره کرد که یک باتری ۱۰ آمپرساعتی یون لیتیم بوده که برای بخش خودروسازی طراحی و ساخته شده است. نانوباتری دیگری با نام F27124150A توسط این شرکت ساخته شده که۲۰ آمپرساعتی است.
سینلیون روی ساخت باتری‌های لیتیم فسفات آهن (LFP) نیز سرمایه‌گذاری کرده به طوری که بخشی از تحقیق و توسعه خود را به این موضوع اختصاص داده است. بعد از دو دهه پژوهش، سینلیون در حال حاضر امکان ارائه خدمات مختلفی از فروش ماده خام LFP گرفته تا سل‌های این فناوری را به مشتریان دارد. ماحصل سرمایه‌گذاری سینلیون روی فناوری LFP در حدود ۱۰۰ پتنت است.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، سینلیون به دنبال همکاری مشترک با دیگر شرکت‌ها است به طوری که در هر بازار به دنبال یک یا دو شریک بوده است که این سیاست‌گذاری را طی دو دهه اخیر به خوبی پیاده‌سازی کرده است.
ماموریت اصلی این شرکت، تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه باتری‌های یون لیتیم است که برای رسیدن به این هدف، به دنبال استفاده از نیروی انسانی کارآمد و خلاق است. شرکت‌های مختلفی تا کنون باب همکاری با سینلیون را باز کرده اند پاناسونیک، تگزاس اینسترومنتز (Texas Instruments)، کانادا سولار (Canda Solar) و وکیوم شمیلز (VacuumSchmelze) از جمله این شرکت‌ها هستند. سینلیون در هر ۵ قاره شعبه‌های مختلفی داشته و در حال حاضر بیش از ۲۰ دفتر یا شعبه در سراسر جهان دارد.
در حال حاضر ۵۵ محصول در بانک اطلاعات NPD در بخش باتری‌های مبتنی بر فناوری‌نانو به ثبت رسیده است که این محصولات به ۱۸ شرکت از ۸ کشور جهان تعلق دارند.
۳۰ محصول از میان این محصولات به کشور چین و ۱۶ محصول به آمریکا تعلق دارد. کانادا و بریتانیا نیز هر یک با دو محصول در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بررسی این محصولات نشان می‌دهد که افزایش طول عمر باتری در ۲۱ محصول و زیست‌سازگاری در ۱۵ محصول و غیر سمی‌بود در ۷ محصول به عنوان ویژگی‌های بازر معرفی شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که افزایش عمر باتری‌ها یکی از اولویت‌های اصلی تولیدکنندگان باتری‌ها است. بررسی کاربرد این محصولات نشان می‌دهد که بخش ذخیره‌سازی انرژی با ۱۴ محصول و خودروسازی با ۹ محصول بیشترین سهم را در کاربرد محصولات به خود اختصاص داده است. سینلیون باتری با ۱۸ محصول بیشترین تعداد محصولات بخش باتری را در بانک اطلاعات NPD به خود اختصاص داده‌است و بعد از آن شرکت لانگ پاور سیستمز (Long Power Systems) با ۷ محصول قرار دارد.
گزارش مارکت‌اندمارکت نشان می‌دهد که بازار جهانی باتری‌ها تا سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۷٫۲۶ بیلیون دلار خواهد رسید. در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از باتری‌های موجود در بازار، باتری یون لیتیم هستند که بیشتر آنها در لوازم مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ قریب به ۳۰ درصد از باتری‌ها در بخش خودروهای برقی مورد استفاده قرار گیرند.