تجاری‌سازی یک نانوبرچسب برای استفاده در اینترنت اشیاء

شرکت سیمتک نانوبرچسبی تولید کرده است که ارزان و یکبار مصرف بوده و به سادگی می‌توان آن را در ادوات مختلف مورد استفاده قرار داد. این شرکت در حال همکاری با شرکت‌های مختلف برای استفاده از این فناوری در اینترنت اشیاء است.

سیمتک (Semtech Corporation) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی سامانه‌های نیمه‌هادی است. این شرکت اعلام کرد که موفق به طراحی نانوبرچسبی بسیار نازک و ارزان قیمت شده که قابلیت ترکیب با ادوات الکترونیکی و مخابراتی را نیز دارد. این برچسب که به LoRa® شهرت دارد، قابل استفاده در حوزه‌ی اینترنت اشیاء است.
در این نانوبرچسب از باتری چاپی بسیار نازکی استفاده شده‌است که موجب می‌شود بتوان آن را روی ادوات و سامانه‌های مختلف قرار داد. این فناوری با شبکه LoRaWAN قابل ترکیب است که در نهایت نسل جدیدی از کاربردهای حوزه اینترنت اشیاء را ایجاد می‌کند.
شرکت ماشین‌کیو (MachineQ) که در بخش خدمات اینترنت اشیاء فعالیت دارد، اولین شرکتی است که به‌صورت پایلوت از نانوبرچسب مبتنی بر LoRa استفاده می‌کند. این فناوری قرار است با همکاری شرکت دیگری در بخش شبکه اینترنت اشیاء توسعه داده شود.
الکس خرام از مدیران شرکت ماشین‌کیو می‌گوید: «ما در حال حاضر با مشتریان مختلفی کار می‌کنیم. این نانوبرچسب شرکت سیماتک را می‌توان با شبکه اینترنت اشیاء ماشین‌کیو ترکیب کرد. این ترکیب فناوری موجب می‌شود تا محصول جدیدی وارد بازار شود؛ محصولی که با فناوری‌های رایج نمی‌توان آن را تولید کرد.»
مارک پگولو از مدیران شرکت سیماتک می‌گوید: «با ارائه‌ی نانوبرچسب‌های ارزان قیمت یکبار مصرف مبتنی بر فناوری LoRa، ما می‌توانیم دامنه‌ی خدمات خود را افزایش دهیم. این نانوبرچسب امکان ترکیب شدن با فناوری‌های مختلف را دارا بوده و شرکت‌های مختلف می‌توانند از آن برای توسعه‌ی ادوات خود استفاده کنند. این فناوری برای استفاده در بخش اینترنت اشیاء مناسب است. ما معتقدایم که دامنه‌ی کاربرد این فناوری به سرعت رشد خواهد کرد.»
این نانوبرچسب ارزان قیمت و یکبار مصرف به‌صورت تجاری به دو شکل نواری و کاغذی در سال ۲۰۱۸ به‌صورت تجاری به بازار عرضه خواهد شد. البته در حال حاضر این نانومحصول به‌صورت آزمایشی وارد بازار شده‌است.