حمایت مالی فناوری نانوذرات ضدسرطان توسط اتحادیه اروپا

شرکت هلندی کریستال تراپیوتیکس موفق به دریافت حمایت مالی ۲٫۵ میلیون یورویی از اتحادیه اروپا برای فاز دوم برنامه توسعه نانوذرات ضدسرطان شد.

کریستال تراپیوتیکس (Cristal Therapeutics) موفق به دریافت حمایت مالی از اتحادیه اروپا شد. این حمایت مالی ۲٫۵ میلیون یورویی از محل برنامه Horizon 2020 برای فاز دوم توسعه فناوری نانوذرات ضدسرطان اختصاص می‌یابد.
Horizon 2020 بزرگترین برنامه تحقیقات و نوآوری اروپا است که تقریباً ۸۰ بیلیون یورو برای کمک به توسعه فناوری‌های مختلف اختصاص داده است. کریستال تراپیوتیکس یکی از شرکت‌های زیست‌دارویی است که در بخش نانوپزشکی و برای درمان بیماری‌های مختلف نظیر سرطان فعالیت دارد.
این شرکت با دریافت این حمایت مالی قصد دارد تا روی فاز دوم آزمون بالینی داروی CriPec-docetaxel برای بررسی ایمنی و بازده این نانودارو روی تومورهای صلب کار کند.
در این سامانه‌ی دارویی، دوستاکسل که یک داروی شیمی‌درمانی رایج است، درون پلیمری CriPec قرار داده شده و نانوذره‌ای شکل می‌گیرد. این فناوری اجازه می‌دهد تا داروی شیمی‌درمانی به آهستگی رهاسازی و به درون تومور سرطانی وارد شود. با این کار میزان تجمع دارو درون تومور و اثربخشی آن افزایش می‌یابد. از سوی دیگر این نانوذره ایمنی دارو را نیز افزایش می‌دهد.
مسئولان این شرکت امیدوارند که این دارو بهتر از داروی Onxeo باشد؛ دارویی حاوی نانوذرات که برای درمان سرطان کبد ساخته شده بود و البته با شکست مواجه شد. البته شرکت‌های مختلفی نظیر نانوبیوتیکس در مسیر تولید نانوذرات برای درمان سرطان موفق بوده‌اند. شرکت توپاس تراپیوتیکس در حال توسعه‌ی نانوذراتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌هاست.