راه‌اندازی مؤسسه سیستم‌های نانومهندسی شده

دانشگاه واشینگتون با بودجه‌ای ۸۷٫۸ میلیون دلاری و با هدف تحقیقات در حوزه فناوری‌ نانو، مؤسسه سیستم‌های نانومهندسی را راه‌اندازی کرده‌است.

مسئولان دانشگاه واشینگتون اخیراً مؤسسه سیستم‌های نانومهندسی شده (NanoES) را افتتاح کردند. این مؤسسه با بودجه ۸۷٫۸ میلیون دلاری تاسیس شده و قرار است روی فناوری‌ نانو در بخش انرژی، علم مواد، محاسبات و پزشکی فعالیت داشته باشد.
کارل بورینگر از مدیران این مؤسسه می‌گوید: «دانشگاه واشینگتون در بخش مواد نانومقیاس، زیست‌شناسی و فیزیک از تخصص بالایی برخوردار است. همچین تجهیزات مناسبی در بخش مشخصه‌یابی، نانوساخت و آزمون‌های مختلف در این دانشگاه وجود دارد. NanoES براساس این مزیت‌ها و تخصص‌ها در این دانشگاه ایجاد شده تا افراد، ابزارها و فرصت‌های مختلف کنار هم آمده و در نهایت سامانه‌ها و ادوات نانومقیاس جدیدی ساخته شود».
پیشگامی‌های دیگری نظیر مرکز مواد مهندسی مولکولی در این دانشگاه وجود دارد که اخیراً موفق به دریافت بودجه ۱۵٫۶ میلیون دلاری فدرال آمریکا شده‌است. همچنین مرکز نانوساخت واشینگتون مبلع ۳۷ میلیون دلار را برای مدت سه سال به‌صورت حمایت مالی دریافت کرده است.
بورینگر از بخش نانوساخت دانشگاه واشینگتون به NanoES و همچنین محققان دیگری نیز از بخش‌های مختلف این دانشگاه به این مؤسسه آمده‌اند. یکی از این محققان، اریک کلاوینس، استاد رشته مهندس برق، است که از بخش زیست‌شناسی سنتزی به این مؤسسه نقل مکان کرده است.
این کوچ محققان موجب شده تا یک تیم تحقیقات جدید شکل گیرد. کلاوینس می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که پتانسیل‌های همکاری و فعالیت بین رشته‌ای در این مؤسسه فراهم است.»