ترکیب فناوری میکروسیالی با AFM برای مطالعه سلول‌های منفرد

شرکت آلمانی JPK با عقد قراردادی، فناوری میکروسیالی شرکت سوئیسی سیتوسیرج را به میکروسکوپ AFM خود افزوده است. با این کار امکان افزودن سیالات در مقیاس‌های نانولیتری به یک سلول منفرد فراهم می‌شود.

شرکت جی‌پی‌کی اینسترومتز (‌JPK Instruments) یکی از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات آنالیزی در حوزه فناوری‌ نانو است. این شرکت اعلام کرد که همکاری مشترکی با شرکت سوئیسی سیتوسیرج (Cytoserge) آغاز کرده است.
قرار است فناوری NanoWizard AFM شرکت جی‌پی‌کی به فناوری منحصر به فرد FluidFM اضافه شود تا دامنه‌ی کاربرد این فناوری‌ها افزایش یابد. برای مثال، در بخش مطالعات سلولی، دامنه‌ی کنترل نیرو روی نمونه بهبود قابل توجهی می‌یابد.
علاوه بر فناوری NanoWizard، سامانه‌های CellHesion و ForceRobot نیز به فناوری FluidFM اضافه خواهد شد تا دقت رهاسازی سیالات به مقیاس فمتولیتر برسد. این که بتوان سلول‌های منفرد و چندگانه را در محیط طبیعی خود دستکاری و تصویربرداری کرد، برای تحقیقات حوزه‌های مختلف نظیر کشف دارو و تشخیص بیماری اهمیت زیادی دارد.
این شرکت فناوری میکروپایپت جدیدی ارائه کرده است که برای استفاده در بخش میکروسیالی و میکروسکوپ نیروی اتمی بسیار مناسب است. در این فناوری از کانال‌های میکروسکوپی بسته در پیمایشگرهای نیرو استفاده می‌شود. با استفاده از این ترکیب منحصر به فرد می‌توان حجم‌های فمتولیتر از سیال را برداشت؛ همچنین امکان دستکاری نیرو به‌صورت کنترل شده روی اجسام میکروسکوپی وجود دارد.
این بدان معناست که در مطالعات سلولی، میکرو و نانوپایپت با دقت بالا و بدون آسیب زدن به سلول مورد استفاده قرار می‌گیرند. فناوری FluidFM برای استفاده در حوزه‌های مختلف به‌ویژه علوم زنده بسیار مناسب است. این فناوری می‌تواند برای مطالعه‌ی سلول‌های منفرد نیز به کار گرفته شود.
این فناوری می‌تواند روی پیمایشگر AFM سوار شود. با استفاده از آن جریان سیالی به‌صورت کنترل شده در مطالعات به‌کار گرفته می‌شود.
ترکیب این دو فناوری برای شرکت جی‌پی‌کی بسیار جالب بوده و ویژگی‌های زیادی به AFM این شرکت اضافه می‌کند. برای مثال امکان وارد کردن نیرو در مقیاس پیکونیوتن تا نانونیوتن در این ادوات فراهم می‌شود. همچنین فناوری میکروسیالی FluidFM امکان افزودن سیال یا فرمولاسیون دارویی خاص به یک سلول منفرد را فراهم می‌کند.