حمایت دولتی از پروژه ساخت حسگر مغناطیسی با چاه‌های کوانتومی

دولت بریتانیا از پروژه‌ای با عنوان QBARKA حمایت مالی کرده است. در این پروژ قرار است با استفاده از چاه‌های کوانتومی، سامانه‌ی حسگری مغناطیسی ساخته شود. کنسرسیومی متشکل از چند دانشگاه و شرکت، مسئولیت انجام این پروژه بر عهده گرفته‌اند.

برنامه فناوری کوانتومی دولت بریتانیا که توسط Innovate UK تدارک دیده شده‌است، از پروژه‌ای موسوم به QBARKA حمایت می‌کند. این پروژه با عنوان « Microstructural characterization using Quantum enabled Burkhouse noise Analysis» روی توسعه‌ی روش‌های جدید برای تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا از میکروساختارهای فلزی تمرکز دارد تا با بهره‌گیری از اثر بارخاوسن در مواد فرومغناطیس این کار را انجام دهد.
در این پروژه مرکز نیمه‌هادی ترکیبات (CSC) نیز شرکت دارد، مرکزی که به‌صورت یک سرمایه‌گذاری مشترک میان دانشگاه کاردیف و چند شرکت بریتانیایی در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد.
در حال حاضر از اندازه‌گیری نویز بارخاوسن مغناطیسی (BHN) برای بازرسی غیرمخرب استرس و استرین و مطالعه‌ی میکروساختارها در مواد استفاده می‌شود. زمانی که میدان مغناطیسی روی مواد فرومغناطیس اعمال می‌شود، BHN اتفاق می‌افتد. این نویز در اثر حرکت معکوس دامنه‌ی مغناطیسی ایجاد می‌شود و معمولاً در نواحی که مانعی در ساختار وجود دارد، نظیر موانع میکروساختار نابجایی‌ها و مرزهای دانه، تشکیل می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان اطلاعات جالب توجهی از میکروساختار با قدرت تفکیک بالا به‌دست آورد؛ اطلاعاتی که با روش‌های شناسایی فعلی نمی‌توان با قدرت تفکیک مغناطیسی و فضایی بالا به‌دست آورد.
در این پروژه، محققان از فناوری حسگری مغناطیسی چاه کوانتومی استفاده کردند. این حسگر دارای مزایای متعددی نسبت به فناوری‌های رایج است. از جمله‌ی این مزایا می‌توان به ابعاد کوچک، حساسیت مستقل از فرکانس و دامنه دینامیک عریض اشاره کرد.
محمد میسوس از اساتید دانشگاه منچستر و ابداع کننده‌ی این فناوری می‌گوید: «با استفاده از این فناوری می‌توان راهکارهای تازه‌ای برای آنالیز میکروساختارها با قدرت تفکیک بالا ارائه و پارادایم جدیدی را ایجاد کرد.»
وین مردیث از محققان این پروژه می‌گوید: «حسگر میدان مغناطیسی از فناوری‌های کلیدی محسوب می‌شود که از آن می‌توان برای مترولوژی، تصویربرداری صنعتی و حسگری در خودروسازی استفاده کرد؛ جاهایی که تقاضا در آن بخش‌ها به‌شدت در حال افزایش است. این کنسرسیوم قرار است به نیاز موجود در بازار پاسخ دهد.»