استفاده از نانوحباب برای تصویربرداری از تومور

شرکت نانوویستا یکی از استارت‌آپ‌های مورد حمایت شرکت جانسون اند جانسون است تا بتواند نانومحصول خود را برای بهبود تصویربرداری از تومورهای سرطانی تجاری‌سازی کند. این محصول مبتنی بر نانوحباب به‌عنوان یکی از فناوری‌های تغییر دهنده آینده سلامت شناخته شده‌است.

شرکت جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) برنامه‌ای موسوم به JLABS را برای حمایت از شرکت‌های نوپا تدارک دیده تا استارت‌آپ‌ها را برای وارد کردن دستاورد خود به بازار حمایت کند.
یکی از استارت‌آپ‌های مورد نظر، شرکت نانوویستا (Nano Vista) است که قرار است از فناوری‌ نانو در بخش سلامت استفاده می‌کند. این شرکت به دنبال حل یکی از مشکلات در بخش تصویربرداری است. در حال حاضر عوامل مورد استفاده برای تصویربرداری عمری کوتاه دارند و باید محصول تجاری با عمر طولانی‌تر به بازار عرضه شود تا برای تصویربرداری مناسب باشد. یکی از مشکلات محصولات رایج در بازار این است که نیاز به تزریق چندباره دارند؛ در نتیجه این تزریق‌ها به کلیه آسیب می‌زنند یا خطر آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهند.
نانوویستا موفق به استفاده از فناوری‌ نانو برای حل این مشکل شده‌است، به‌طوری که چند عامل تصویربرداری را درون حباب‌هایی قرار داده تا در نهایت نانوساختاری برای تصویربرداری ایجاد شود. این حباب‌ها از جنس مولکول‌های چربی بوده و در حدود ۱۰۰ نانومتر قطر دارند. این شرکت کانادایی که در تورنتو واقع است، اولین محصول تجاری خود را برای تصویربرداری پزشکی تولید کرده که می‌تواند تا دو هفته دوام داشته باشد. این شرکت محصول خود را روی ۱۰ نوع تومور حیوانی و انسانی مورد آزمایش قرار داده و نتایج موفقیت آمیزی به‌دست آورده‌است.
نانوحباب‌های شرکت ویستا به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک هفته پیش از جراحی تومور به بدن تزریق می‌شوند تا موجب درخشان شدن بخش تومور شوند. با این کار می‌توان به جراح کمک کرد تا در زدایش تومور سرطانی با موفقیت عمل کند.
علاوه‌بر نانوویستا، شرکت‌های دیگری نیز تحت حمایت جانسون اند جانسون هستند. پروسیریون (Procyrion) یکی از این شرکت‌هاست. این شرکت محصولی به نام Aortix تولید کرده که یک پمپ قلب بسیار کوچک در حد ۶٫۵ سانتیمتر است. این پمپ با کمترین حالت تهاجمی در بدن قرار می‌گیرد. نمونه اولیه‌ی این پمپ روی حیوانات آزمایش شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.