صادرات شیشه و آینه نانویی ایرانی به ۴ قاره

گروه صنعتی شیشه کاوه، برترین صادرکننده نانویی کشور در سال ٩۵، محصولات نانویی خود، آینه‌ها و شیشه‌های نانویی را به ۳۵ کشور جهان صادر می‌کند. این محصولات از حضور یک لایه با ضخامت نانومتری بهره می‌برند. شیشه‌های نانویی در پنجره‌ها و نمای ساختمان برای کنترل گرما و سرما و همچنین تولید شیشه‌های دوجداره با ضریب انتقال حرارت پایین کاربرد دارند.

علیرضا قربانی از مدیران گروه صنعتی شیشه کاوه ضمن معرفی این گروه صنعتی، کشورهای مقصد صادرات این شرکت را برشمرد: «آغاز فعالیت گروه صنعتی شیشه کاوه به سال ۱۳۶۳ بازمی‌گردد. این گروه صنعتی هم‌اکنون پس از بیش از ٣٠ سال فعالیت مستمر دارای ٢٠ کارخانه فعال صنعتی-تولیدی در داخل و خارج کشور است. این گروه صنعتی تاکنون موفق به تولید محصولات نانویی شده و آن‌ها را به ۳۵ کشور در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا صادر می‌کند. کشورهای ایتالیا، آلمان، سوئد، کرواسی، لهستان، یونان، اسپانیا، امارات، آذربایجان، آفریقای جنوبی، تانزانیا، برزیل و کانادا از جمله مقاصد صادراتی محصولات گروه صنعتی شیشه کاوه به شمار می‌روند.»
وی ادامه داد: «یکی از جدیدترین محصولات واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی شیشه کاوه، شیشه های Eco Star است که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها علاوه بر ظاهر و رنگ زیبا، بازده مناسب آن‌ها از نظر بهینه‌سازی مصرف انرژی در تمام فصول سال است. در این محصول علاوه بر نانولایه‌های فلزات مختلف، از لایه نقره نیز جهت کنترل گرما و انرژی استفاده شده و همین عامل کارایی این شیشه‌ها را نسبت به شیشه‌های رفلکس معمولی ارتقا داده است. این شیشه‌ها علاوه بر دارا بودن تمام ویژگی‌های شیشه‌های رفلکس، از خاصیت کنترل‌کننده انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان نیز برخوردار هستند.»
وی در ادامه افزود: «با پوشش دادن لایه‌های نانومتری فلزی و اکسید فلزی بر روی شیشه، شیشه‌هایی تولید می‌شوند که تا حد زیادی کاستی‌های شیشه‌های معمولی به ویژه اتلاف و جذب انرژی حرارتی را برطرف می‌کنند. این محصولات که به شیشه‌های LOW-E موسوم‌اند، با لایه نشانی لایه‌های نانومتری فلزی و سرامیکی توسط روش پوشش‌دهی کندوپاش تولید می‌شوند. این پوشش‌ها که ضخامت متوسط ۳۰ نانومتر دارند، اجازه عبور بخشی مرئی طیف نور خورشید را می‌دهند، اما طیف مادون‌قرمز (طیف حرارتی) و ماوراء بنفش (طیف مضر) را منعکس و پایش می‌کنند.
به گفته قربانی، گروه صنعتی شیشه کاوه با به‌کارگیری ذرات نانومتری ترکیبات کروم، آلومینیوم و نقره موفق به تولید آینه‌هایی با کارایی بهتر و کیفیت بالاتر شده است. آینه‌های نانوکرومی ساخت این شرکت مقاومت مکانیکی بسیار بالا و در کاربردهای خاص مانند کشتی‌ها و ماشین‌آلات سنگین کاربرد دارد؛ همچنین آینه‌های نانوذرات آلومینیوم در محیط‌های خشک و گرم و آینه‌های با نانوذرات نقره در منازل، باشگاه‌ها و مغازه‌ها و دکوراسیون لوکس مانند آینه‌کاری، معماری، پتینه کاری و تزئینات ساختمان کاربرد فراوان دارند.
آینه‌های آلومینیومی که از اعمال یک روکش نانومتری آلومینیومی بر روی سطح شیشه تولید می‌شوند از قیمت پایین‌تری نسبت به آینه‌های با روکش نقره برخوردار بوده و برای کاربردهایی که حساسیت کاربری کمتری دارد، قابل استفاده خواهد بود.