استفاده از نانوبتن‌ در پروژه عظیم ایران مال

پروژه عظیم ایران مال، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری، اداری و تفریحی ایران و خاورمیانه، در حالی در تهران در حال ساخته شدن است که شرکت وندیداد تأمین بخشی از نانو بتن‌های به‌کاررفته در این مجتمع را بر عهده دارد.

شرکت مهندسی طرح وندیداد، تولیدکننده انواع بتن‌های خاص سازه‌ای ، تأمین‌کننده نانوبتن‌های پرمقاومت به‌کاررفته در پروژه عظیم ایران مال است. مجتمع اداری، تجاری و تفریحی ایران مال (تات مال) در زمینی به وسعت ۲۷ هکتار و با زیربنای ۹۰۰۰۰۰ مترمربع در مجاورت اتوبان شهید همت و حکیم در حال ساخت است.
شرکت وندیداد با مشارکت در پروژه ساخت مجتمع اداری تجاری تفریحی ایران مال، ۴۰۰۰۰ قطعه صفحه زیرین بتنی سخت‌کننده نانویی پر مقاومت به ابعاد ۱۲۰۰ در ۶۰۰ میلی‌متر و به ضخامت ۴۶ میلی‌متر را به‌صورت پیش‌ساخته و در کمتر از سه ماه به کارفرمای این پروژه تحویل داده است. بتن‌های تحویل داده شده که از فناوری نانو بهره می‌برند، دارای مقاومت فشاری ۸۰ مگاپاسکال (تقریباً سه برابر مقاومت بتن‌های معمولی) و جذب آب کمتر از ۵ درصد هستند.
کارایی و خواص بتن تا حد زیادی به مقدار و ابعاد زیرساختارهای به‌کار رفته در آن بستگی دارد. حضور مواد نانومتری در ترکیب بتن، نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در بهبود خواص فیزیکی آن دارد و ضمن ایفای نقش یک فعال‌ساز در فعالیت‌های شیمیایی پوزولانی، منجر به تولید بتن با خواص مقاومتی بالا می‌شود.
از مزایای استفاده از نانوبتن در ساخت بنا می‌توان به مواردی از قبیل کاهش هزینه‌های اجرایی، افزایش عمر مفید سازه، کاهش ابعاد سازه و استفاده مناسب‌تر از فضا، افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل مخرب محیطی و کاهش نفوذپذیری اشاره کرد.
از سوی دیگر، از نظر زمان اجرا، کاربرد روان کننده‌های نانو ساختار تولید بتن پیش‌ساخته را بهبود می‌بخشند و زمان عمل‌آوری با بخار را کاهش داده یا حذف می‌کنند؛ در نتیجه زمان قالب برداری کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب به همراه افزایش کیفیت، بازده تولید نیز افزایش می‌یابد.
از دیدگاه منافع عمومی نیز نتایج این تحقیق در جهت کاهش آلودگی محیط‌زیست و استفاده بهینه از سیمان تولیدی در کشور بسیار مؤثر خواهد بود.