ابداع روش ژل الکتروریسندگی برای تولید نانوالیاف

پژوهشگران روشی جدید برای تولید نانوالیاف ارائه کردند که در آن محصول تولید شده علاوه بر استحکام بالا، از سختی بالا نیز برخوردار است. این روش به ژل الکتروریسندگی شهرت دارد.

محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان الیاف بسیار کوچک تولید کرد. این نانوالیاف با قیمت کم و به‌ سادگی قابل تولید هستند.
این روش جدید ژل الکتروریسندگی نام دارد که توسط گروگری روتلج و همکارانش ابداع شده و نتایج آن در نشریه Materials Science به چاپ رسیده است.
روتلج می‌گوید: «معمولاً تلاش برای حل مشکلی، موجب بروز مشکلی دیگر می‌شود. برای مثال، سختی و استحکام در تضاد با هم هستند به‌طوری که هر تلاش برای بهبود یکی به زیان دیگری تمام می‌شود. اما در این نانوالیاف این مشکل حل شده و بسیاری از مشکلات مربوط به تضاد خواص رفع شده‌است. این نانوالیاف در عین استحکام بالا، از سختی قابل توجهی نیز برخوردار هستند. در این روش از لرزش موجود در روشی موسوم به ژل ریسندگی استفاده شده و در عین حال نیروی الکتریکی نیز به کار گرفته می‌شود. ماحصل این ترکیب، نانوالیافی از جنس پلی‌اتیلن است که استحکام بالایی نظیر چلوار دارد و می‌توان از آن برای ساخت لباس‌های ضدگلوله استفاده نمود.
روتلج می‌گوید: «ما با این هدف کار را آغاز کردیم که الیاف با ابعاد مختلف بسازیم. البته تلاش‌های زیادی پیش از این برای ساخت نانوالیاف صورت گرفته و دستاوردهای مختلفی نیز به‌دست آمده است. اما در این پروژه نانوالیافی ساخته شده که ویژگی‌های ساختاری جالب توجهی دارد.»
در مقایسه با الیاف کربنی و سرامیکی که در حال حاضر ساخته می‌شود، این نانوالیاف پلی‌اتیلنی که با روش ژل الکتروریسندگی ساخته شده از استحکام مشابه به الیاف کربنی و سرامیکی برخوردار بوده و در عین حال بسیار سخت‌تر است و دانسیته‌ی کمتری دارد.
نتایج آزمون‌های انجام شده روی این نانوالیاف نشان می‌دهد که استحکام آن‌ها بهتر از مواد تجاری موجود در بازار بوده و سختی آن چند برابر بهتر از این محصولات است.
روش ژل ریسندگی شبیه به ژل الکتروریسندگی است، با این تفاوت که از نیروی الکتریکی نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل نانوالیاف تولید شده کشیده‌تر بوده و قطر کمتری دارند.