دریافت مجوز انجام آزمون بالینی نانوذرات حاوی داروی شیمی‌درمانی

شرکت ایمیکس بیوفارما (Immix Biopharma) مجوز انجام آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان موسوم به Imx-110 را دریافت کرد. این نانودارو نوعی نانوذرات حاوی داروی شیمی‌درمانی است که مانع از مقاوم شدن تومور در برابر دارو شده و ابعاد آن را نیز کاهش می‌دهد.

شرکت ایمیکس بیوفارما (Immix Biopharma) اعلام کرد که تأییدیه کمیته‌ی اخلاق تحقیقات انسانی را برای انجام آزمون بالینی نانوداروی خود دریافت کرده است. نانوداروی IMX-110 برای مقابله با تومورهای بدخیم توسط شرکت ایمیکس بیوفارما طراحی و ساخته شده‌است.
Imx-110 از دسته داروهای ضدسرطان است که برای ممانعت از ایجاد مقاومت دارویی و جهش در تومورهای سرطانی ساخته شده‌است. این دارو در حین از بین بردن تومور، مانع از تغییر شکل آن شده و اجازه‌ی مقاوم‌سازی در برابر دارو را به تومور نمی‌دهد.
این داروی حاوی کورکومین دارای بازدارنده کیناز تیروزین بوده که با مقداری دوکسوروبیسین ترکیب شده‌است. کل این سیستم در یک ساختار نانومقیاس قرار داده شده تا بتواند درون تومور سرطانی نفوذ کند. این نانوذره قابل تنظیم بوده و می‌توان آن را به‌گونه‌ای تغییر داد که به دنباله‌های مختلف سلول‌های هدف متصل شود.
در این آزمون بالینی قرار است این نانودارو برای مقابله با تومور سرطان پانکراس، پستان، رحم و مغز قرمز استخوان استفاده شود. داده‌های پیش بالینی روی مدل‌های سرطان پانکراس نشان داده است که این نانودارو نه تنها موجب کاهش ابعاد تومور شده‌است، بلکه سیستم ایمنی بدن را بر علیه سلول‌های سرطانی تحریک کرده است.
ایلیا راخمن، مدیرعامل و بنیان‌گذار این شرکت، می‌گوید: «با این نانودارو که ترکیبی از چند روش درمانی است، می‌توان به ریشه و عامل سرطان حمله کرد و در نهایت مانع از تغییر تومور و مقاوم‌پذیری آن در برابر دارو شد.»
دی سوزال از محققان این پروژه می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که با شرکت ایمیکس وارد همکاری مشترک شدیم تا اولین آزمون بالینی انسانی را روی این نانوذرات انجام دهیم. من مشتاقم تا نتیجه‌ی این نانوذرات را روی تومور سرطانی ببینم، تومورهایی که با روش‌های رایج به ‌سختی قابل درمان هستند.»
ایمیکس یکی از شرکت‌های دارویی خصوصی است که روی روش‌های ایمن و اثربخش درمان سرطان کار می‌کند.