رضایت پارس جنوبی از نانوسیال پوششی ایرانی

مدیران پالایشگاه پنجم پارس جنوبی که به مدت چهار ماه از نانوسیال پوششی ایرانی در یکی از بخش‌های این پالایشگاه استفاده کرده بودند، از نتایج حاصل شده ابراز رضایت دارند.

ایرج خرمدل، مدیر پالایشگاه پنجم پارس جنوبی، در مورد استفاده آزمایشی از این محصول در این پالایشگاه گفت: «بعد از استفاده از این محصول در برج تثبیت، تاحدود زیادی بازده تولید افزایش یافته و میزان رسوبات در داخل بویلر کمتر شد.»
filereader.php?p1=main_006d2143154327a64
حدیث رحیم، کارشناس فرآیند پالایشگاه نیز برآورد اولیه را نشان دهنده نتیجه مثبت این آزمون دانست و گفت: «این محصول ارزش بالایی برای تولید داشته و تا  پایان سال نیز همچنان فرآیند را کنترل خواهیم کرد. البته برای ارائه گزارش نهایی نیاز به بررسی‌های بیشتر بر روی فرآیند اجرا خواهد بود. همچنین گزارش مهندسی در این زمینه در اردیبهشت سال آینده تهیه و مزایا و کاستی‌های این پوشش نانویی مشخص خواهد شد.»
بر اساس گزارش‌ها، این محصول تاکنون در ١٠ نیروگاه استفاده شده است و برای اولین بار است که در مبدل‌های حرارتی یک پالایشگاه آزمایش می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که  عملکرد این نانوسیال رضایت‌بخش بوده است. استفاده از این محصول می‌تواند موجب افزایش‌ توان تولید برق ژنراتورها و افزایش بازده انواع مبدل‌ها شود. فناوری مورد استفاده در این محصول با افزایش سطح ویژه انتقال حرارت، باعث افزایش بازده حرارتی و تولید میعانات گازی با کیفیت بالاتر و مقدار بیشتر می‌شود. از جمله مزایای دیگر این محصول می‌توان به کاهش رسوب‌گذاری، کاهش خوردگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار آلاینده ها و افزایش راندمان در انواع سامانه‌های انتقال حرارت از جمله مبدل ها، ریبویلرها و کندانسورها اشاره کرد.
مدیر این پالایشگاه با استقبال از نشست مشترک با فناوران گفت: «موارد و مشکلاتی در زمینه محیط زیست، ارتقای کیفیت محصولات و افزایش تولید داریم که در نشست‌های مشترک تخصصی امکان طرح آن فراهم می‌شود.  کارشناسان پالایشگاه در نشست‌های کاربردی می‌توانند تمامی فرآیندها و جریان تولید را برای فناوران و فعالان این حوزه تشریح و ارائه کنند.»
گفتنی است، مدیر و کارشناس فرآیند پالایشگاه پنجم پارس جنوبی و مدیران شرکت
تأمین نانوساختار آویژه (نانو ساو) تولید کننده این محصول، طی نشستی روز ٣٠
دی ١٣٩۶ در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به بررسی عملکرد این محصول
پرداختند.