رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران: فناوری نانو بهره‌وری و کیفیت کالا را ارتقا می‌بخشد

نشست رئیس و نمایندگان کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مدیران عامل چند شرکت صنعتی با کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو در جهت معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو در محل ستاد نانو برگزار شد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست در مورد نیاز صنعت به فناوری‌های نوین برای توسعه گفت: «با افزایش جمعیت و تقاضا برای فناوری‌های جدید باید برای رشد و توسعه صنایع مختلف از این دستاورد‌ها در صنعت استفاده کنیم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت قیمت تمام شده محصولات است که با وجود فناوری و نیروی متخصص در عرصه رقابت و بهره‌وری به‌شدت ضعیف هستیم؛ به‌عبارت‌دیگر قیمت تمام شده بالا امکان رقابت در بازارهای مختلف را کم کرده است اما ساختار فناوری نانو نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند در کاهش قیمت تمام‌شده محصولات کمک‌کننده باشد و علاوه بر آن بهره‌وری و کیفیت کالا را نیز ارتقا می‌بخشد. بنابراین اتاق بازرگانی با هدف ترویج استفاده از فناوری نانو، در صنایع برنامه‌ریزی خواهد کرد و بر همین اساس زمینه ارتباط بیشتر صنعت با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو را فراهم خواهد نمود و در گام اول، توانمندی‌های صنعت نانو به ۴۴۰ عضو اتاق بازرگانی ایران معرفی خواهد شد.»
دیگر میهمانان این نشست حبیب اله انصاری دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی، محسن صفایی عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، ماشاالله قاسمی‌نژاد، رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت و دوچرخه و مدیران شرکت‌های صنعتی نظیر گروه صنعتی پارت لاستیک، شرکت نیکسان صنعت، شرکت زرباف امین، شرکت نواندیش، صنایع پوششی بهین اکسیر آروین،گروه صنعتی یار، شرکت کیمیا لنز، شرکت همارشتن و شرکت پلیمر طلایی یزد بودند.
دکتر اسدی‌فرد، مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو ضمن معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنایع مختلف به نسل بعدی تغییر و تحول در صنعت اشاره کرد. دیگر کارشناسان ستاد محصولات حوزه نانوپوشش‌ها، آب و محیط‌زیست، رنگ و رزین و صنایع ساختمان را معرفی و اهداف استفاده از فناوری نانو در این محصولات را اشاره کردند. همچنین نمایندگان صنعت ضمن آشنایی بیشتر با دستاوردهای فناوری نانو در کشور، امکان بهره‌مندی از این توانمندی‌ها را در بنگاه‌های صنعتی فراهم کنند.
در این نشست علاوه بر معرفی حمایت‌های ستاد فناوری نانو، تعدادی از محصولات دارای گواهینامه نانومقیاس در حوزه‌های نانوپوشش‌ها، آب و محیط‌زیست، رنگ و رزین و صنایع ساختمان محصولات خود را به نمایندگان صنایع معرفی کردند. برخی از این شرکت‌ها که تاکنون موفق به کسب گواهی نانومقیاس و تأییدیه از صنایع را نیز دارند شامل شرکت مهندسی سوین پلاسما در حوزه پوشش‌های فوق سخت، فناوران نانو مقیاس در حوزه تولید نانوالیاف، گروه صنعتی شیشه کاوه تولیدکننده شیشه‌های کم گسیل، مهندسی طرح وندیداد تولیدکننده بتن سبک و پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر در حوزه تصفیه آب و حذف مواد سمی بود.
گفتنی است این نشست روز ۲۷ دی ۱۳۹۶ با حضور نمایندگان کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد، همچنین تعدادی از محصولات دارای گواهی نانومقیاس و حوزه‌های تولید صنعتی به همراه برنامه‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معرفی شد تا امکان بهره‌مندی از این توانمندی‌ها در بنگاه‌های صنعتی فراهم شود.