عرضه نانوتجهیزات ایرانی پردازش پارچه جهت ارتقا خواص رنگ‌پذیری

شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو، نانوتجهیزات اعمال پلاسمای سرد برای منسوجات را به تولید صنعتی رسانده و به بازار عرضه می‌کند. علاوه بر نانودستگاه اعمال پلاسمای سرد، دیگر تجهیزات تولیدی این شرکت از جمله انواع لایه نشان‌ها و همگن‌ساز فراصوت نیز موفق به اخذ گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده‌اند.

نانوتجهیزات بهینه‌سازی سطحی منسوجات توسط شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو تولید و روانه بازار شده است. این تجهیزات که دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو هستند، به‌منظور بهینه‌سازی خواص سطحی منسوجات از جمله خواص رنگ‌پذیری، کاربرد فراوان دارند. به کمک این تجهیزات همچنین می‌توان اقداماتی نظیر تمیز کردن سطح پارچه، ایجاد خواص ضد آب و ضد روغن به پارچه و حذف پرزهای سطحی نخ‌ها، انجام داد.
شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو به‌عنوان یک برند ملی تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی از سال ۱۳۹۱ شروع به فعالیت کرد. این شرکت با برند آدیکو (Adeeco) و با استفاده از نیروهای متخصص و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در کشور و حفظ ارتباط پیوسته با جامعه محققین و اساتید دانشگاه‌های برتر کشور، توانسته است تأمین‌کننده سبد کاملی از تجهیزات با سطوح مختلف فناوری باشد.شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو قادر به تأمین طیف وسیعی از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در زمینه‌های مختلف فنّاوری با کاربردهای مختلف در صنایع، از جمله صنعت نساجی است.
پلاسما به دلیل برخورداری از گونه‌های پرانرژی و درعین‌حال دمای پایین بسیار مناسب برای پردازش سطوح حساس به گرما به‌ویژه انواع پارچه‌ها است. طی فرایند پردازش، سطح پارچه فعال می‌شود؛ دستگاه رول تو رول می‌تواند در افزایش انرژی سطحی انواع منسوجات جهت کاهش مصرف آب و رنگ و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.
الیاف پلی‌استر یکی از انواع پلیمرهای پرکاربرد در صنعت نساجی بشمار می‌رود. این نوع پلیمر به‌طور گسترده‌ای در صنعت لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. الیاف پلی‌استر از سختی بالا و جذب آب پایینی برخوردار بوده و کمترین میزان آب رفتگی را در مقایسه با سایر الیاف صنعتی دارند. یک تفاوت مهم بین پلیمرها و سایر مواد جامد، انرژی سطحی پایین آن‌هاست که موجب می‌شود مواد دیگر از جمله رنگ، چسبندگی ضعیفی به این سطوح داشته باشند. ازاین‌رو، به‌منظور رفع این عیب از عملیات سطحی استفاده می‌شود. در روش‌های سنتی از مواد شیمیایی برای دست‌یابی به این هدف استفاده می‌شد. یک روش جدید برای اصلاح سطح الیاف، افزایش میزان جذب رنگ و دستیابی به کارایی منحصربه‌فرد، روش پلاسمای سرد است. استفاده از روش پلاسما موجب کاهش مصرف انرژی، آب و میزان صدمه واردشده به الیاف می‌گردد. این روش برای افزایش کیفیت محصولات در تولید پارچه و در روش‌های رنگ‌آمیزی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است، نانودستگاه پلاسمای نساجی در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ از سوی ستاد وبژه توسعه فناوری نانو به تایید رسیده است.