موفقیت آزمون بالینی نانوذرات دارویی ضدسرطان کبد

شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) که نانودارویی برای مقابله با سرطان کبد تولید کرده، نتایج فاز اول و دوم آزمون بالینی نانوداروی NBTXR3 را منتشر کرد.

شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) نتایج فاز اول و دوم آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان کبد موسوم به NBTXR3 را در نشست سالانه‌ی سرطان گوارشی ارائه کرد.
الزا بورقی از مدیران نانوبیوتیکس می‌گوید: «ما در این پروژه ایمنی نانودارو امکان استفاده از آن برای درمان دو نوع مختلف از سرطان‌ها را نشان دادیم. این نتایج مسیر تازه‌ای برای درمان بیماران آسیب‌پذیر سرطانی باز می‌کند.»
بیماران مبتلا به سرطان کبد را نمی‌توان با جراحی درمان کرد و در حال حاضر داروها و روش‌های درمانی کمی برای مقابله با این سرطان وجود دارد. آزمون‌های بالینی نشان داد که رابطه‌ی مستقیمی میان دوز بالای تابش و نرخ زنده‌ ماندن در پرتودرمانی وجود دارد، اما افزایش دوز تابش منجر به اثرات جانبی جدی می‌شود.
در این آزمون بالینی، ایمنی و کارایی نانوذرات NBTXR3 روی تومورهای سرطان مورد آزمایش قرار گرفت. بعد از تزریق نانوذرات، پرتودرمانی انجام شد که اثربخشی آن بیشتر از حالتی بود که این نانوذرات استفاده نشده است. این گروه نشان دادند که نانوذرات دارویی شرکت نانوبیوتیکس ایمنی بالایی داشته و استفاده از آن اثرات منفی در بدن ایجاد نمی‌کند. یکی از موارد مورد آزمایش در این آزمون، امکان تزریق نانوذرات در شرایط مختلف است. نتایج نشان داد این نانوذرات به‌ خوبی در فاز سیال پخش شده و قابلیت نفوذ به تومور سرطانی را دارند، در حالی که اثرات جانبی منفی از خود نشان نمی‌دهند.
از میان ده نفری که در این آزمون بالینی شرکت کردند، هفت نفر قابل ارزیابی بودند که سه تن از آن‌ها به درمان پاسخ کامل دادند و سه نفر تا حدی به این درمان پاسخ مناسب دادند.
این دارو به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که کبد و کلیه را درگیر نمی‌کند؛ یعنی وارد متابولیسم کبد نشده و کلیه‌ها نیز در فرآیند دفع آن درگیر نمی‌شوند. این نانودارو به‌ شکلی ساخته شده که به‌صورت مستقیم به تومور تزریق می‌شود. این نانوذرات قادرند با از بین بردن بخشی از سلول‌های تومور، کارایی پرتودرمانی را افزایش دهند.