۵ طرح سرمایه‌پذیر در فن‌بازار نانوکامپوزیت‌های پلیمری

پنج طرح برتر از میان طرح‌های شرکت‌کننده در چالش بهبود خواص مهندسی کامپوزیت‌های پلیمری با استفاده از فناوری نانو برای جذب سرمایه گذار در فن بازار نانوکامپوزیت‌های پلیمری ارائه شدند.

پس از رقابت تنگاتنگ میان ۴۴ طرح فناورانه سرانجام پنج طرح نهایی انتخاب و در فن‌بازار نانوکامپوزیت های پلیمری در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ در پژوهشگاه صنعت نفت به سرمایه‌گذاران معرفی شدند.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به‌منظور حمایت از این طرح‌ها، با برگزاری رقابت‌ها و رویدادهایی از جمله چالش‌های فناوری و نوآوری، سعی دارد بستری مناسب برای رقابت نوآوران و معرفی ایده‌های آنان به سرمایه‌گذاران فراهم آورد. در این راستا، کارگزار چالش نوآوری و فناوری (آی‌چلنج) اقدام به برگزاری رقابتی با عنوان «بهبود خواص مهندسی کامپوزیت‌های پلیمری با استفاده از فناوری نانو» کرده است.

فیلم‌های بسته‌بندی مواد غذایی یکی از پنج طرح برگزیده این دوره از چالش‌های فناوری و نوآوری بود که در این رویداد توسط محمد حسین جندقیان برای  سرمایه‌گذاران معرفی شد. در این طرح، با استفاده از پلیمرها و نانوذرات، محصول جدیدی ساخته شده است که برای بسته‌بندی‌های شفاف و زیست تخریب‌پذیر مواد غذایی کاربرد دارد. از آنجا که یکی از نقاط ضعف اصلی فیلم‌های بسته‌بندی غیرنانویی، نفوذپذیری بالای آنها در برابر گازهایی مانند اکسیژن، در محیط‌های مرطوب است، در این طرح، برای حل این چالش، استفاده از نانوذارت در ساختار پلیمرها پیشنهاد شد. بازار مصرف سالانه چنین بسته‌بندی هایی در داخل کشور حدود ۶۰۰ تن در صنایع غذایی برآورد شده است که مشتریان بالقوه آن تولیدکنندگان گوشت، لبنیات و خشکبار می‌باشند.

طرح دوم، مکمل مستربچ‌های پایدارکننده UVبرای پوشش‌های گلخانه‌ای توسط علی هدایتی و همکارانشان پیشنهاد شده بود. سموم و آفتکش‌ها شامل سولفور و هالوژنهای فعال فرآیند تخریب پلیمر را تسریع کرده و در عملکرد پلیمرها در فیلم‌های کشاورزی اختلال ایجاد می‌کنند. در این طرح، راهکار ارائه شده تولید و عرضه مکملی بوده است که در ترکیب با پایدارکننده‌های UVموجود در بازار، دوام فیلم‌های کشاورزی در معرض سموم و آفتکش‌ها را افزایش دهد.
سطح کشت گلخانه‌ای کشور بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، ۱۰ هزار هکتار است که معادل ۱۰ هزار تن فیلم‌های گلخانه‌ای است. با در نظر گرفتن یک‌سوم ظرفیت فعال کشور در این حوزه، ۱/۵ تا ۲/۵ هزار تن از حجم مستربچ‌های داخلی مربوط به این دسته می‌باشد. تنها در سال ۹۵ حدود ۱۰ میلیون دلار واردات این مستربچ‌ها بوده است که تماما وارداتی از کشورهایی نظیر ترکیه است.

طرح سوم، حاصل تحقیقات علیرضا بهرامیان هیات علمی دانشگاه صنعتی همدان و همکارانشان است که ورق پلیمری شفاف با خاصیت ضد UV از ضایعات پلیمری به عنوان ماده اولیه برای تولید ورق‌های شفاف پلیمری تولید کرده اند. این ورق‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای ورقهای پلی‌کربنات موجود در بازار باشند. این محصول با رویکرد جایگزینی ورق‌های پلی‌کربناتی مطرح شده است که از مزایای آن شفافیت بالاتر، مقاومت مکانیکی بهتر در برابر ضربه، خواص حرارتی مناسب، قیمت و خواص مکانیکی-نوری مناسب آن نسبت به ورقهای پلی کربنات موجود در بازار و همچنین چگالی بسیار کمتر در مقایسه با شیشه اشاره نمود.
حجم بازار داخلی صفحه و ورق پلی‌کربنات حدود ۴۳ هزار تن است که نیمی از آن وارداتی است. تنها تولیدکننده پلی‌کربنات در کشور پتروشیمی خوزستان با ظرفیت تولید سالانه ۲۵،۰۰۰ تن پلی‌کربنات است که بسیار کمتر از نیاز داخلی است. قیمت تمام شده این محصول جدید، با احتساب استفاده از ضایعات پلیمری حدود یک‌هشتم است. مشتریان بالقوه این محصول صنعت ساختمان، کشاورزی و خودردو می‌باشد.

طرح چهارم با عنوان افزودنی بازدارنده (تاخیرانداز) شعله غیر هالوژنه توسط میثم شعبانیان با پیشنهاد ماده با ویژگی‌های غیرسمی‌بودن، غیرهالوژنه و ضد UV‌ ارائه شد که با کاهش ۵۰ درصدی مصرف افزودنی توان رقابتی با محصولات موجود را دارد. این ماده در صنایع ساختمانی، برق و الکترونیک، سیم و کابل، حمل و نقل، منسوجات و لوازم خانگی کاربرد دارد. این محصول به نحوی بهینه شده که بالاترین میزان مقاومت در برابر شعله را ایجاد نماید.
در حال حاضر هیچ تولیدکنندهای در داخل کشور در زمینه تولید افزودنی بازدارنده شعله فعالیت نمی‌کند و تمام نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود. طبق بررسی‌های انجام گرفته سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن مستربچ بازدارنده شعله در کشور مصرف می‌شود که بسیار پایین‌تر از میزان مصرف جهانی آن به دلیل قیمت بالای آنها از یک سو و عدم اجرای استانداردها و در برخی موارد نبود استانداردهای سختگیرانه از سوی دیگر است.

طرح پنجم، پوشش سفالی سقف شیبدار نانوکامپوزیتی توسط محمد علی رافتی‌زاده با مزایایی نظیر استفاده از ضایعات بازیافتی پلاستیک‌ها و بهره گیری از نانو مواد با پایداری شیمیایی بالا، تضعیف اشعه فرابنفش (UV) و فروسرخ (IR) و بازدارندگی شعله ارائه شد. نکته جالب توجه در این طرح وزن کم آنها نسبت به سفال معمولی و ضریب امنیتی بالای سقف‌های شیبدار در حوادث غیرمترقبه همچون زلزله است. همچنین عایق بودن نسبت به تبادل حرارتی فضای داخلی و خارجی مزیت مهم دیگر این پوشش‌ها است، بنابراین عایقی مناسب جهت جلوگیری از اتلاف انرژی است. ضمن اینکه امکان استفاده از انرژی‌های پاک مانند استفاده از سلول‌های خورشیدی بر روی این سطح وجود دارد.
در بازار ایران محصولاتی که برای پوشش‌های سقفی استفاده می‌شود به طور عمده شامل پوشش‌های برپایه آسفالت، سفالی، فلزی، کامپوزیتی و سایر ترکیبات است. حجم بازار انواع پوشش‌های سقفی داخل کشور بیش از  ۴۷۰ هزار متر مربع در سال ۹۵ تخمین زده شده است که بیش از  ۷۲۶ تن در سال را به طور خاص مربوط به پوشش‌های سفالی است که با استفاده از این محصول قابل جایگزینی است.

filereader.php?p1=main_8a5c27c353954233b

این فن بازار با حضور سرمایه گذارانی از شرکت نیک اندیش کارایا، صندوق کارافرینی امید، صندوق دانشگاه تهران، صندوق نواوری شکوفایی، مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه شریف و شهید بهشتی و شرکت های فعال حوزه کامپوزیت و پلیمر در حاشیه «سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری» برگزار شد.
در انتها، گفتنی است طرح‌های ارائه شده از میان طرح‌های حضور یافته در چالش «بهبود خواص مهندسی کامپوزیت‌های پلیمری با استفاده از فناوری نانو» انتخاب شده‌اند و مراحل ارزیابی علمی و تحلیل بازار را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده جذب سرمایه‌گذار می‌باشند. علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها می‌توانند از طریق وبسایت آی‌چلنج به نشانی www.ichallenge.ir همچنین پست الکترونیک info@ichallenge.ir و شماره تماس ۸۸۵۰۹۴۸۲ با کارگزار مربوطه تماس حاصل نمایند.