کارگاه تخصصی ساخت سلول‌های خورشیدی رنگ‌دانه‌ای و پروسکایتی

به همت شرکت دانش‌بنیان نانو شرق ابزار توس و با همکاری گروه تحقیقاتی سان لب، کارگاه تخصصی یک‌روزه ساخت سلول‌های خورشیدی رنگ‌دانه‌ای و پروسکایتی در پارک علم و فناوری استان سمنان، واقع در شاهرود برگزار می‌شود؛ مهلت ثبت‌نام ۲۷ بهمن و زمان برگزاری ۲۸ بهمن‌ماه ۹۶ خواهد بود.

نسل سوم سلول‌های خورشیدی عمدتاً مبتنی بر استفاده از ساختارهای نانویی با هدف کاهش هزینه ساخت و سادگی تولید سلول‌های خورشیدی توسعه یافته‌اند، در این میان، سلول‌های رنگ‌دانه‌ای و سلول‌های پروسکایتی بخش قابل‌ملاحظه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه سلول‌های خورشیدی را به خود اختصاص می‌دهند. در سلول‌های رنگ‌دانه‌ای از نانو ذرات TiO2، ZnO و SnO2 در تهیه ماده فعال برای ساخت سلول استفاده می‌شود و نانو ساختارهای پروسکایتی نیز جهت ساخت سلول‌های پروسکایتی برای رسیدن به راندمان‌های مناسب‌تر همراه با فرآیند ساده و ارزان این سلول‌ها مورد توجه خاص محققان قرار گرفته است.

شرکت نانو شرق ابزار توس (نانو شات) و گروه تحقیقاتی سان لب در این کارگاه آموزشی، ضمن معرفی سلول‌های رنگ‌دانه‌ای و پروسکایتی و همچنین مراحل مشخصه یابی سلول‌ها و پارامترهای مهم آن‌ها اقدام به ساخت عملی این سلول‌ها و اندازه‌گیری پارامترهای آن‌ها خواهند نمود. این کارگاه یک‌روزه در دو بخش تئوری و عملی برگزار می‌شود که شامل مباحث آشنایی با سلول‌های خورشیدی پروسکایتی و رنگ‌دانه‌ای و بررسی مکانیسم عملکرد آن‌ها، مراحل ساخت سلول‌های خورشیدی رنگ‌دانه‌ای و پروسکایتی، معرفی ابزارهای مشخصه یابی سلول‌های خورشیدی و نحوه اندازه‌گیری پارامترهای سلول. همچنین سرفصل‌های بخش عملی عبارت‌اند از: آماده‌سازی زیرلایه، لایه بلاک (لایه نشانی، فرآیند بازپخت لایه بلاک)، لایه نشانی لایه پروس، لایه نشانی پروسکایت (روش تک‌مرحله‌ای، روش دومرحله‌ای) و لایه نشانی لایه انتقال دهنده حفره.

مخاطبین این کارگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققین در رشته‌های فیزیک، شیمی، فناوری نانو، مواد، الکترونیک و مکانیک هستند. شرکت‌کنندگان در این کارگاه از تخفیف ۱۵ درصدی خدمات آزمایشگاهی سلول‌های خورشیدی به مدت شش ماه و همچنین و همچنین ۲۵ درصد تخفیف در خرید پکیج «مواد ساخت سلول» بهره‌مند خواهند شد.

لازم به ذکر است هزینه ثبت‌نام در این کارگاه ۱۵۰ هزار تومان است. این کارگاه به مدت یک روز در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه ۹۶ در شاهرود، پارک علم و فناوری استان سمنان برگزار خواهد شد. برای ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۹۳۸۴۹۹۱۶۲۸ و ۰۲۳۳۲۳۰۰۲۷۳ تماس حاصل نمایید.