نقشه راه اتحادیه اروپا برای توسعه فناوری‌های کوانتومی

اتحادیه اروپا نقشه راهی برای توسعه محاسبات کوانتومی ارائه کرده است که در آن برای بخش‌های مختلف این حوزه، چشم‌اندازهای مختلفی ترسیم کرده است. بودجه‌ای یک میلیارد دلاری برای برنامه تصویب شده است.

سال ۲۰۱۶ بود که اتحادیه اروپا مبلغ یک میلیارد یورو روی محاسبات کوانتومی سرمایه‌گذاری کرد. با گذشت یک سال و نیم، زمان آن فرا رسیده تا آنچه که در این مدت انجام شده مورد بررسی قرار گیرد. اتحادیه اروپا نقشه راه ۱۵۰ صفحه‌ای برای فناوری‌های کوانتومی منتشر کرده است که در آن مسیر حرکتی این اتحادیه طی یک دهه آینده به دقت ترسیم شده است.
در حوزه محاسبات کوانتومی، چهار تقسیم بندی مختلف وجود دارد: مخابرات، شبیه‌سازی، محاسبات، حسگری و مترولوژی.
با استفاده از مخابرات کوانتومی می‌توان اطلاعات را به شکلی امن انتقال داد بدون این که خطر هک شدن آن وجود داشته باشد. بزرگترین مشکل در این مسیر، قیمت بالا و دشواری پیاده‌سازی آن است. همچنین این فناوری در مسیرهای طولانی، بالای ۱۰۰ کیلومتر، جوابگو است. توسعه روترهای کوانتومی می‌تواند این مشکل را طی ۶ سال آتی حل کند در حالی که نسل جدیدی از سامانه‌های مخابرات کوانتومی طی سه سال آینده نیز می‌تواند این مشکل را حل کنند.
یکی از مزیت‌های کامپیوترهای کوانتومی، قدرت پردازش بالای اطلاعات در آنها است در حال حاضر، قدرت کامپیوترهای کوانتومی در حد چند بیت است اما مسئولان اتحادیه اروپا معتقداند که تا چند سا آینده و احتمال در ۵ سال آتی، این محدودیت پردازش رفع خواهد شد.
حوزه سوم، شبیه‌سازی کوانتومی است که به قول ریچارد فایمن سامانه‌های کوانتومی می‌توانند با هم برهمکنش داشته و از این برهمکنش برای کنترل سامانه‌های کوانتومی دیگر استفاده می‌شود. در حال حاضر این کار با کارایی پایین انجام می‌شود اما مشخص نیست که طی یک دهه آینده چقدر پیشرفت در این بخش انجام شود.
مترولوژی کوانتومی و تصویربرداری کوانتومی در واقع قابلیت اندازه‌گیری کوانتومی است. تا زمانی که ما نتوانیم برهمکنش در مقیاس کوانتومی را داشته باشیم، این کار قابل انجام نیست. در حال حاضر ابزارهای این کار وجود دارد اما نیاز به بهبود دارند.
در مجموع اتحادیه اروپا قصد دارد تا ده سال آینده پیشرفت‌هایی در حوزه محاسبات کوانتومی انجام دهد اما آنچه که در این نقشه راه به چشم می‌خورد آن است که نویسندگان راه طولانی برای رسیدن به اهداف خود متصور هستند.