امکان ذخیره‌سازی اطلاعات روی نانوذرات آهن پلاتین

محققان با استفاده از لیزر پالسی موفق به تغییر مغناطیسی شدن نانوذرات آهن پلاتین شدند. FH این کار مسیر برای تولید ادوات ذخیره‌سازی اطلاعات با دانسیته‌ی بالا هموار می‌شود.

بررسی یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که نانوذرات آهن پلاتین که پتانسیل بالایی برای تولید نسل جدید ذخیره‌سازی اطلاعات دارد، درصورت خراشیده شدن یا متراکم شدن به پالس‌های لیزر پاسخ می‌دهند.
ادوات ذخیره‌سازی اطلاعات با استفاده از مغناطیس برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود؛ هر چند که فناوری‌های رایج به محدودیت‌های ذاتی خود نزدیک شده‌اند. برای مثال، هارد دیسک‌های فعلی قادراند صد میلیارد بیت را در هر اینچ ذخیره‌ کنند. این در حالی است که با این فناوری نمی‌توان به رقم یک تریلیون بیت در اینچ رسید. از این رو باید فناوری جدیدی به کار گرفته شود.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نانوذرات پلاتین آهن را می‌توان با استفاده از تابش پالس‌های لیزر در زمانی کمتر از یک تریلیونم ثانیه، مغناطیس‌زدایی کرد. نتایج این پروژه منجر به ذخیره‌سازی اطلاعات در سطح اتمی می‌شود که به این فناوری محدودیت مغناطیسی گفته می‌شود؛ پدیده‌ای که با تغییر مغناطیسی شدن در مواد مغناطیسی اتفاق می‌افتد. البته پیش از این محققان موفق به استفاده از این فناوری شده بودند، اما مشکل در آهسته بودن فرآیند بود. این گروه تحقیقاتی نشان داد که با سرعت بالا می‌توان این کار را انجام داد.
در این پروژه محققان اطلاعات را با لیزر مترکز شده روی نانوذرات ذخیره کردند که در این روش مغناطیسی شدن نانوذرات دستکاری می‌شود. درصورت استفاده از این فناوری می‌توان دانسیته‌ی ذخیره‌سازی اطلاعات را افزایش داد.
پژوهشگران با تابش لیزر به نانوذراتی به قطر ۵۰ اتم، مغناطیسی شدن در آن را تغییر دادند و سپس با استفاده از تابش اشعه ایکس، میزان تغییر را در نانوذرات مشخص کردند. این گروه با استفاده از دستگاه پراش الکترون بسیار سریع (UED) که یک میکروسکوپ الکترونی با قابلیت تولید پرتوهای پالسی با انرژی بالا است، این آزمایش را تکرار کردند. با این روش نیز محققان موفق به بررسی عکس‌العمل نانوذرات در مقابل تابش لیزر شدند.

نتایج این پروژه در نشریه‌ی Nature Communications به چاپ رسیده است.