بهبود آب آشامیدنی در روستاهای کشور با استفاده از نانوجاذب‌ها

بر اساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محموله ۴۰ دستگاه تصفیه آب برای مناطق روستایی و محروم از آب آشامیدنی سالم ارسال شد. این قرارداد به ارزش ۱.۲ میلیارد تومان برای ۴۰ روستا در چهار استان کرمان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی اجرایی شده است.

سعید محمدی یزدی مدیر عامل شرکت سامان پالایش ایرانیان که مجری طرح نصب ۵۳ دستگاه تصفیه آب به مناطق محروم است، در مورد این قرارداد می‌گوید: تاکنون با ۷ استان قرارداد منعقد شده که ۱۶ دستگاه برای کرمان، ۱۵ دستگاه برای آذربایجان غربی، ۸ دستگاه برای آذربایجان شرقی، ۹ دستگاه برای کردستان، ۲ دستگاه برای خراسان جنوبی، ۲ دستگاه خراسان رضوی و ۱ دستگاه برای استان گلستان سفارش داده شده است.
محمدی یزدی در ادامه افزود: در گام اول، دستگاه‌های سفارش داده شده آب و فاضلاب روستایی چهار استان کرمان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، تولید و به مناطق روستایی این استان‌ها ارسال شد. قرارداد این دستگاه‌ها شامل ۱۰ سال خدمات پس از فروش و یک سال گارانتی است. همچنین این دستگاه‌ها بدون نیاز به برق و اپراتور توان تصفیه ۲۰ مترمکعب در شبانه روز را تنها با فشار آب دارند.
این دستگاه‌ها با هدف محرومیت‌زدایی از مناطق محروم بدون هزینه سرمایه‌گزاری زیاد در ساخت تصفیه‌خانه و انتقال آب به این مناطق قابل نصب و نگهداری است که این امر از اهمیت ویژه‌ای در این میان برخوردار است. مصرف‌کنندگان روستایی با استفاده از سامانه کارت‌خوان افزوده شده به دستگاه می‌توانند از آن با حجم مشخص در طول شبانه‌روز استفاده نمایند.

 

بهاره کاویانی مدیر عامل شرکت پیام‌آوران نانو فن آوری فردانگر (PNF) سازنده این دستگاه‌ها در این باره گفت: این تفاهم‌نامه در دو فاز تدوین شده که فاز اول آن شامل دستگاه‌های حذف فلزات سنگین از آب مثل آرسنیک و در فاز دوم حذف نیترات و نمک از آب آشامیدنی خواهد بود که بر اساس آنالیز آب استان‌های کشور دستگاه مرتبط برای تصفیه آب تولید خواهد شد. تمام اجزا دستگاه حذف آرسنیک و نیترات ساخت داخل کشور به دست فناوران جوان و متخصص ایرانی اجرا شده است.
کاویانی در مورد ویژگی دستگاه حذف آرسنیک از آب آشامیدنی گفت: در این دستگاه با استفاده از فناوری نانو توانستیم جاذب‌هایی تولید کنیم که نه تنها قدرت جذب آلاینده‌های آب ارتقا یافته بلکه طول عمر جاذب را نیز افزایش می یابد. در دستگاه‌های تصفیه آب دیگر، جاذب آلودگی، در یک pH خاص عمل می‌کند؛ بنابراین باید مواد شیمیایی برای تغییر و تنظیم pH به آن اضافه شود که نه تنها حجم دستگاه تصفیه بزرگ شده بلکه قیمت تمام شده آن نیز افزایش می‌یابد، این در حالی است که دستگاه حذف آرسنیک از آب آشامیدنی با فناوری نانو ۱۰ برابر کوچکتر، با پیچیدگی کمتر و بدون افزودنی‌های شیمیایی عمل می‌کند.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: نانوجاذب‌های به کارگرفته شده در این روش به گونه‌ای طراحی شده که پس از اشباع بدون هیچ مشکلی می‌تواند مدفون شود و هیچ گونه مشکل زیست محیطی ایجاد نکرده و به هیچ عنوان باعث ایجاد آلودگی نمی‌شود. این واحد با توجه به مشخصات چاه به گونه‌ای طراحی شده است که دارای هزینه ثابت اولیه و قیمت تمام شده آب مناسبی نسبت به روش‌های مشابه است. به‌طوریکه هزینه نگهداری به صورت عمده مربوط به هزینه تعویض جاذب‌ها خواهد بود و در طول سال هزینه دیگری نخواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر از این محصولات به وبسایت شرکت پیام‌آوران نانوفن آوری فردانگر و شرکت سامان پالایش ایرانیان مراجعه نمایید.